Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:apersson: Är det samma med 7-poligt, stift 2 och 3?
Nej. Den metoden för laddning fungerar bara med 13-poligt.
Är det direktkontakt till batteriet utan att behöva sätta i nyckeln?
Ja, om du har 13-poligt och uttaget är rätt installerat (enligt Volvos anvisningar). Det finns "fullösningar" utan Volvos TRM. Om en sån är installerad kanske det fungerar, kanske inte. Då får man titta individuellt på varje bil.
joskarl skrev:Är det verkligen risk för gnistbildning när man kopplar in batteriladdaren? Jag brukar inte strömsätta laddare innan den är kopplad till batteriet. Är det inte startkablar man tänker på?
Ja det är enligt min erfarenhet risk för gnistbildning när man kopplar in laddaren mot bilen även om den ännu inte är ansluten till elnätet. Den "intelligenta" laddare jag använder (Biltema, 8A) skall enligt bruksanvisningen först anslutas till bilbatteriet och därefter till elnätet. Alltså gör jag så. Ändå blir det viss gnistbildning när jag ansluter laddarens minuskabel till jordpunkten på bilen eftersom startbatteriet driver elektroniken i laddaren, i alla fall till dess laddaren ansluts till elnätet.
apersson850 skrev:
joel80 skrev:Men även om risken för gnistbildning så gott som är borta finns det som man ju kan läsa i tråden starka argument för att inte koppla direkt på minuspolen.
Risken för gnistbildning är som sagt störst när man tar bort sladdarna (om man inte dragit ut matningen till laddaren först) och om man råkar stöta till sladdarna, så att klämmorna rör sig mot batteripolerna. Då kan man förvisso få gnistbildning även vid pluspolen.

När det gäller att ladda via släpvagnsuttaget så kan man förstås göra det. I ett 13-poligt uttag är pol 9 kopplad till 30+ i bilen, alltså ständigt strömförande. Pol 11 är chassiejord. Så kopplar du laddaren till 9 och 11 är du inkopplad på batteriet. Om TRM är installerad enligt Volvos anvisningar är pol 9 säkrad med 15 A. Men det räcker ju till de flesta laddare.
Tack för denna info :)
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]