Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev:Upplever ni att det fungerar sämre med LED-strålkastare än med Xenon? Min med Xenon fungerar utmärkt, förutom lastbilar i backe där endast positionsljus syns.
Upplever att våra dynamiska LED funkar många gånger bättre en de Xenon vi hade på föregående bil. Har än så länge inte varit med om att någon har blinkat på oss.
De dynamiska lyserna fungerar hur bra som helst upp till ca 120 km/h, då upplever jag att de bara bländar av, men även då fungerar de felfritt.
AndS skrev:
AKarlsson skrev:Många blinkar för att de ser att man har helljus på, inte att man bländar.
Samma med denna, vad får dig att tro det är så?
Jag har mött liknande bilar själv med aktiva led och kan förstå hur fenomenet uppstår. En del blinkar också när de fysiskt inte kan bli bländade.
AKarlsson skrev:
AndS skrev:
AKarlsson skrev:Många blinkar för att de ser att man har helljus på, inte att man bländar.
Jag har mött liknande bilar själv med aktiva led och kan förstå hur fenomenet uppstår. En del blinkar också när de fysiskt inte kan bli bländade.
Du läste nog inte mitt senare inlägg som utgår från fakta att vi påverkas olika beroende på t.ex. ljuskänslighet och ålder, det finns andra parametrar också, t.ex. skillnaden mellan torr och blött vägbana är en annan parameter som gör stor skillnad, men också om det regnar.
Så att utgå från att citat "Många blinkar för att de ser att man har helljus på, inte att man bländar", med fokus på många är jag mycket tveksam till. :D
AndS skrev:
Håller med. Många ljustutar enbart för att man har helljuset på även om det inte är riktat år deras håll. Finns väl inget annat för tillfället de kan störa sig på. Tack och lov kör de oftast äldre bilar med halogen, så det märks knappt när de försöker blända dig senare.
Jag upplever att det generellt fungerar bra, har dock sett att vajeräcken på 2+1 vägar kan göra att
systemet inte alltid inser att man får möte vilket resulterar i en blinkning om man inte är uppmärksam
uniformerad skrev:
EbbevonVolvo skrev:Upplever ni att det fungerar sämre med LED-strålkastare än med Xenon? Min med Xenon fungerar utmärkt, förutom lastbilar i backe där endast positionsljus syns.
Upplever att våra dynamiska LED funkar många gånger bättre en de Xenon vi hade på föregående bil. Har än så länge inte varit med om att någon har blinkat på oss.
De dynamiska lyserna fungerar hur bra som helst upp till ca 120 km/h, då upplever jag att de bara bländar av, men även då fungerar de felfritt.
Mina lägger av kring typisch cirka 80-85 på motorväg. Inte en fix hastighet dock. En gång för ett par dagar sedan funkade det i 110 i flera minuter! Sedan blev det bara på och av igen...
Dessutom upplever jag att det bara är halvljusen som den dynamiserar och har sig med. Helljuset släcks ned (de övre två stora reflektorerna i varje lamphus). Det blir alltså mycket stor skillnad på när den går ner på dynamisk nivå jämfört med helljuset. Defintivt långt ifrån reklamen.
En spännande sak med de adaptiva helljusen (som jag personligen inte har idag) är om det underlättar för mötande trafik utan dessa finesser (tex jag med mina vanliga bi-xenon). Alltså om ljuset från den mötande "adaptivt försedda" bilen i praktiken hjälper mig.

Saken är ju den att de allra flesta bländar av litet väl tidigt typ en kilometer före möte och då gör man det själv också för att vara artig. Konsekvensen blir att man kör onödigt lång sträcka i det ytterst begränsade halvljuset, på min bil strikt begränsat till ca 60 meter eller vad det kan vara och därefter absolut ingen belysning alls (ja jag har försökt få Volvo att reglera upp lysena en smula men de säger att de står på max tillåten ljushöjd).

Ska försöka kolla mer om detta när jag är ute och kör, försöka ha koll på när man möter folk med adaptivt helljus: Skulle inte förvåna mig om jag ser det som en direkt fördel särskilt på regnvåta mörka vinterlandsvägar.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]