Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Taxen47
Varför gör de inte ett skydd som går ner mellan kamrem och remskiva för multirem.Då blir multiremmen utanför kamremmen och kan inte trassla in sig i kamremmen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tillverka en lösning så lär det sälja :) Jag lägger hellre 500-1000 på det en gång, än att gå och oroa mig för risken.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vem ska göra ett skydd? Volvo vars garantier har gått ut. Tyvärr fungerar det ju så att ingen avdelning vill ta det på sitt kostnadskonto, så... Försäkringsbolagen sätter i sin tur inte press, inte ens Volvia och då slutar det där. Håller med om att de kunde ta sig i kragen och ordna ett skydd men ska de sedan då monteras vid service eller ska varje ÅF kunna ta hem de och sälja? Det hela slutade alltså säkert med att de hade ett eller flera möten om ämnet men att det helt enkelt inte är värt det då totalkostnaden för att få skyddet till slutkonsumenten handlar om miljonbelopp på en motor som inte ens tillverkas längre. Tyvärr.

Annars tycker jag Volvo ligger rätt vad det gäller att ta hand om garantier, de lär lite mer generösa än de flesta andra utan att ge för mycket.
av monza
Det är ett enda stort syltryggande här, Sverige, ibland:
Hur gick resan med ETM på V70N mfl? I USA bytte Volvo alla ETM som strulade och det var många, många, många... Långt efter att garantierna gått ut på fordonen.

I Sverige... Betala bytet själv. En o annan lyckades kämpa igenom det på goodwill.

Volvo klarar sig här för att bilägarna i vissa fall är lojala till dumhet.
av euroman
Jag tycker ju att man borde höra ett konstigt ljud ifrån lagren i tex acn, generatorn eller liknande innan det blir dåligt?

Fick dåligt lager i ac-pumpen på min v50 T5 och skrammlade/skorrade satan ifrån den så man hörde det när bilen stog på tomgång.

Lagret borde ju inte bara klappa ihop och inte ge ljud ifrån sig tycker man.
av Andreas123
euroman skrev:Jag tycker ju att man borde höra ett konstigt ljud ifrån lagren i tex acn, generatorn eller liknande innan det blir dåligt?

Fick dåligt lager i ac-pumpen på min v50 T5 och skrammlade/skorrade satan ifrån den så man hörde det när bilen stog på tomgång.

Lagret borde ju inte bara klappa ihop och inte ge ljud ifrån sig tycker man.
Lagret skar i mitt frihjul till ac helt utan missljud.20 mil innan den skar kollade jag bilen under huven på tomgång skulle på semester.jag har en d5:a den låter ju dock mer än en bensinare.Min spis överlevde korta remmen till kompressorn gick av bara.
///Andreas
av oldtimersmc
SörenS skrev:Märkligt att inte Volvo då har hakat på och fixat någon stålskena/skydd för eftermontage, som skyddar kamremmen. Det borde ju ligga i deras intresse... Har man gjort en konstruktionsmiss(om den än upptäcks efter ett par år), så bör man ju undersöka saken och rätta till det.

Jag tackar för alla svar, det har gjort mig klart mycket klokare.
Hmja
Volvo gör ju en hacka på att byta rovor, men tappar goodwill...
Uppenbarligen har man funnit att ekvationen håller, fan trot...
av intruder1400
monza skrev:Ännu en intressant tråd. Jag har fått nya uppslag till service o underhåll. :)
Att problem uppstår är en sak som man kan acceptera.., hur problemen hanteras är en annan sak och den hanteringen är himla viktigt för märkets trovärdighet. Jag gick från Saab till Volvo en gång i tiden, just därför att jag upplevde att Volvo hanterade uppkomna problem på ett bra mycket bättre sätt. Nu kommer tankarna ibland upp huruvida Volvo är mitt bilmärke, framöver. Detta då jag tycker att Volvo börjat blunda, mörka och i vissa fall spela (får man hoppas) korkade i bemötandet när svagheter/förbättringspunkter påvisas. Men å andra sidan, så är det väl "tillräckligt" bra, för vi köper ju bilarna.
Nämn ett bil märke som inte har problem ????
Lämnar man bilen på service enligt bok så är de få bilar som har/får problem !
Sånt kontrollers vid service tillfällen !
Jag ser inte att VAG har skrotat ut deras diesel motorer !
av HenrikLarsen
Er Ni säker på at Volvo i sin motorstyrningsenhet inte har en funktion som kutter av bränsle och tänding til motoren i fall den registrerar at nåket tokigt er på gang? Det burde vära så, och med tanke på hur snabbt andre enheter reagerer till eksempel ABS, så burde det jo vära mögligt? Hvorom alting er, om Sören likevel planerar at kasta motoren, så borde han först forsöka at sætte dit en ny kamrem og se om bilen inte går at starte. Starter den inte, SÅ av med toppen och titta. Det er altid bättra själv at titta, särskilt om du inta använder auktoriserat Volvo-värkstad.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Volvo S70 -99 Ingen värme på förarsidan.

Har en Volvo S70 -99 B5244S och får ingen v&[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]