Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Alla idag borde väl veta att testcyckeln som förbrukningen beräknad på inte är realistisk.
Precis.. Gäller även elbilar om man kollar på NDEC. Amerikanarnas EPA-range är lite mer verklig. Körs i högre hastighet och med mer verklighetstrogna accelerationen etc.

Undrar när nya testcykeln för EU drar igång? Det är ju nått på gång som ska vara mer verklighetstroget här också.
Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:
Derank skrev:Alla idag borde väl veta att testcyckeln som förbrukningen beräknad på inte är realistisk.
Precis.. Gäller även elbilar om man kollar på NDEC. Amerikanarnas EPA-range är lite mer verklig. Körs i högre hastighet och med mer verklighetstrogna accelerationen etc.

Undrar när nya testcykeln för EU drar igång? Det är ju nått på gång som ska vara mer verklighetstroget här också.
Mmmm, har varit på tal några år nu. Frågan är väl hur de ska få till det. Att helt plötsligt höja förbrukningen på papperet är ju lnte vad tillverkarna vill.

Tror det där kommer dra ut på tiden, medvetet
Användarvisningsbild
av joel80
Sista jag hörde om det var att man ska köra dubbla siffror under en period, för att folk ska kunna jämföra den tidigare siffran mot tidigare bilar. Man kommer ju inte att börja testa gamla bilar med nya körcykeln, så för att kunna jämföra behöver man kanske gamla siffran ett tag också, men man får se den mer som "poäng" än förbrukning. :) Där det är bäst med låga poäng... Eh..
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]