Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CabBO skrev:
permikael skrev:Vår V60 D3-16 Vea ca 4500mil, går hur fint som helst, bara tanka och köra, precis som det skall vara.
Jämför jag med våran andrabil S60 D5, så är det stor skillnad på motorn, VEA är en modern motorn den gamla D5:an är kanon fin, men känns och upplevs som en äldre motor.

Om vi skulle byta andrabil skulle jag definitivt leta efter en med VEA motor i.

Jag tycker det är intressant det här med motorer hit och dit. Vad är det som säger att den ena är äldre och den andra modernare bland dina bilar.
Nu har du en D5 och en D3. Vet inte hur du tänkt om det varit två D4:or med olika motorer. Jag tror inte gemene man/kvinna vet skillnaden om dom skulle prova. Mycket av känslan tror jag är förväntan och fördomar som gör att man tycker den ena är modernare.
Nu får man inte glömma att vi har en S60 2007:a alltså en mycket äldre konstruktion utav bil än våran 2år gamla V60:i
Min fru som älskade S60:in när den införskaffades, tycker nu att den känns som en gammal traktor att köra bitvis.
Även fast S60,in är kanon fin att köra så är det en äldre bil på alla sätt och vis.

Mina föräldrar gjorde en liknande resa, gick från en V70 D5:a 2007:a till en V70 D4 14 VEA.
Min mor är inte någon bilkännare men hennes första kommentar var: vad mjukt och tyst den nya bilen går, det vibrerar inget i ratten och den växlar så skönt.
Även om deras 6 stegade på D5:an växlade bra så växlar ju så klart den 8:a stegade mycket bättre.
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]