Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
riha skrev:Ström i alla vägguttag ja, men i många fall klena kablar osm inte kommer kunna orka med att ladda bilar om inte kablaget byts ut.
Jag har sagt det tidigare också här inne, hur har de tänkt sig med substitut för oss som bor på hästgård eller har andra behov av att dra släp?
Batterierna i elbilarna måset bli MARKANT bättre för att orka en resa med ett 2 ton tungt släp bakom.
Inte alls.. Jag drar vår 1400kg tunga husvagn med Volvos hybridmotor på 68hk. Går utmärkt och är faktiskt mycket smidigare då man har fullt vridmoment redan från start.

Sen blir accelerationen sega om jag inte gasar så pass att dieselmotorn går in och hjälper, men jag har kört ett par mil på enbart el utan problem.

Orken är det alltså inga som helst problem med. Däremot behöver ju räckvidden öka lite från de ca 20-30mil som börjar bli vanligast nu. Eftersom en bil som gör 30mil utan släp inte gör mer än 17-18 med släp/husvagn.

Men där är vi inom 3 år.
(troligen stor utbudsförändring under 2019 redan.)

Ström är inget problem. För de allra flesta laddningar kommer det räcka fint med 10-16A enfas.
10A ger 2.3kwh per timme. Vanliga elbilar drar 1.5-2kwh per mil. Du får alltså i 11-14km per timme.
Kör du mer än 12-15 mil per dag i snitt kan du behövs ladda snabbare. Men med tanke på vad du då sparar in i soppakostnad varje månad har du rät att sätta upp ett vanligt 16A trefasuttag. Med ett sånt får du 11kwh per timme.. Alltså 5-7mil per timme.

Hybridmotor, där hybrid = el + förbränning. Nu handlade det ju om att förbränningsmotor (bensin/diesel) skall bort och jag syftar på enbart el.
1400 kg mot 2000kg är stor skillnad det med. Vi kör ju självklart inte med två hästar hela tiden, utan 1400-1500kg vikt är mer vanligt, men ibland måste man ta med resesällskap när det är ovana hästar.

On top off that så kör jag långa sträckor i tjänsten (tjänstebil, som även används för att dra släp ibland), typ skåne-sthlm. Där är dagens batteriteknik även för dålig, jag har inte tiden att stoppa för att ladda bilen i en timme eller flera timmer för att kunna komma vidare.

Jag menar helt enkelt att dagens teknik är för dålig för att ersätta bensin/dieselbilar. 8 år fram i tiden är självklart en lång tid där mycket hinner hända, men liksom politiker som bestämmer vad som är bäst för andra (tror de) så kan ibland folk bara tänka på hur isn egna situation ser ut också och glömmer bort variationen i verkligheten (pekar INTE finger åt dig på gällande det).
fmcarv skrev:Varför hamnade den här tråden i 90-serie forumen?
Ja bra fråga, kanske dags att någon flyttar på den...
VolvoB20 skrev:24 nya kärnkraftverk behövs inte byggas, det borde räcka med 15 st. Vi har 11 st idag från ett annat århundrande som snart måste bytas ut plus 3 - 4 nya för den ökande förbrukningen, så 15 nya kärnkraftverk borde räcka galant.
joel80 skrev:Har du missat att verkningsgraden i en elmotor är runt 3-4 ggr effektivare är i en förbränningsmotor när du räknar?
Det säljs 100 Twh Bensin/Diesel per år, med 25-30 Twh el ersätter man det pga den högre verkningsgraden (3-4 ggr) som du refererar till.

Bygger vi 50.000 laddstationer i månaden (inkl hyresrätter, bostdsrätter o villor där man får se tll att stamnätet pallar och det finns uttag på varje parkeringsplats) har vi en till varje elbil som laddas långsamt över natten om 8 år när bensin/diesel är dött.

Allt är möjligt bara vi fokuserar.
Du vrider och vänder på siffror så att det passar dig och ska se så krångligt ut som möjligt.

Alla bilar kommer inte behöva ladda varje natt.. Många kör inte bil varje dag.

Det säljs ca 300 000 nya bilar per år. Nu är ca 5% av de laddbara. Vi kan vänta oss en knapp fördubbling varje år fram mot 2025. Så har det sett ut senaste 10 åren också.. Ca 100-80% ökning varje år.
Så några 50k laddstationen i månaden är aldrig något som behövs.
Om vi är uppe i 10% under nästa år är det ca 2500 laddbara bilar per månad. Hälften av dem har troligen redan tillgång till ström.. Antingen via egen bostad eller via sin parkering. Det går utmärkt att ladda en elbil i ett vanligt eluttag, eller i ett trefasuttag.. Själv satte jag med elektriker upp ett CEE 16A enfas på garaget. Kostade 1200kr inklusive arbetet av elektrikern. Av resterande 1250st kanske det då skulle behövas en utbyggnad på runt 500st per månad för att täcka behovet. En laddstolpe som sätts på gatumark brukar oftast vara lite kraftfullare.. Där man t.ex kan ha 10 stolpar som delar på en 64A 400V trefas (44kw... Funkar då med lastbalansering i laddstationerna, så skulle alla 10 ladda samtidigt får de ca 4kw per stolpe, medans när det bara är fåtal som laddar så får man 22kw ur laddarna.
Du behöver då alltså bara en timme för att få 11-15mil.. Eller ca 2-3mil om alla mot förmodan skulle ladda. (även om alla stolpar skulle vara upptagna är det osannolikt att några inte redan laddat klart.

Du skulle t.o.m kunna klara 20platser på samma 64A. Då skulle det som långsammaste ge drygt 1-1.5mil per timme. Helt okej för boendeparkering/nattparkering.

Vi har som sagt en överproduktion på ca 20tWh i Sverige.. Det behövs inga nya kärnkraftverk för eldriften.
Sen kommer det sparas åtskilliga tWh när man inte behöver raffinera en massa olja.
Utbyggnaden av solkraft och vindkraft kan gott täcka ökade behovet. Solenergi är resan billigaste elproduktionen sett per kwh man får ut i många länder, och man väntar sig att det inom 3 år (2020) är det billigast i hela världen.
Med elbilar får du då också den perfekta lagringsplatsen för solel som tas tillvara på dagen. I Sverige har vi vattenkraften också som blir som batteri då det går att ha kvar vatten i dammarna när solen lyser för att köra på mer sen under nätter eller under våra mörka månader.

Det är inget större problem även om det kommer behövas insatser och förändringar. I och med att det snart är det som är billigast kommer det gå riktigt snabbt.. Både gällande elproduktionen och elbilar.
Lucif3r skrev:8år är inte tillräckligt för att helt ersätta fossildrivna bilar över hela landet i alla tänkbara situationer och krav. Hybrid är nog ett mer realistiskt mål om 8år isf.
Ingen säger att dom ska vara utbytta.. Kanske står lite oklart i artiklarna men jag tolkade det som att dom pratar om nybilsförsäljning.
Mwi skrev:2016 var andelen elbilar som såldes i Sverige 0,79 % så det är väl en sak att prata en annan sak att köpa, och att någon bygger ut ett heltäckande laddnät till så få kunder är väl inte troligt, det är liknande siffror i övriga Europa utom Norge där elbilar subventioneras kraftigt.
Det såldes ca 5% laddbara bilar i mars, varav mer än hälften var "rena" elbilar. Alltså bi är nu uppe på runt 2.5% rena elbilar och ungefär samma mängd hybrider. Båda delarna ökar hela tiden och rena elbilar ökat mer per månad än hybrider.

Vi har redan ett laddnätverk i Sverige och stor del av Europa som är heltäckande. Det är Sveriges norra inland som har lite fläckar än så länge men det händer rätt mkt nu och det byggs mycket. Umeå Energi har ett stort projekt.. Likaså Skellefteå.. Sen har vi Clever och Fortum som också bygger mkt snabbladdare.
Man kan Ida köra elbil från norr till söder i Sverige utan större problem.. Fast det kan bli bättre på vissa sträckor!
Vad tråkig den här inställningen "jag kör minsann två långresor per år som elbilen inte klarar, alltså är elbilar SKIIIIIIIIT" är. Om elbilen klarar av 99% av alla resor man gör under ett år är det inte dåligt - det är bra. Ingen tvingar heller någon att gå över till elbil imorgon. Det kommer inte någon hem till er och exproprierar er gamla dieselbrännare nästa år.
Lövet skrev:. Ingen tvingar heller någon att gå över till elbil imorgon. Det kommer inte någon hem till er och exproprierar er gamla dieselbrännare nästa år.
Beror ju på hur man ser det, Jag köpte en gammal Corolla för 2500 kr och körde sedan 3,5 år med den innan jag skrotade den och fick tillbaka 600 kr i handen.

Så det blev ju inte mer än 1900 kr för de 3,5 åren + låg skatt (liten besninare)

Min gamla diesel jag sålt ligger på nästan 8000 per år i skatt och klättrar väl snart över 10.000 kr, det skulle bli 35.000 i skatt på 3,5 år. Det hade varit tungt på min Corolla som hade 1900 i värdeminskning att plussa på 35.000 i skatt. Nästan som en konfiskering/expropriering faktiskt :D

Men det är väl det som är meningen, att gamla bilar ska "expropieras" och skrotas ut.
Om staten/regeringen verkligen menar allvar med omställningen (70% minskning till 2030) kan det vara effektivt att så småningom införa en skrotpremie igen. Skulle räcka med 5-6000kr per bil för att sen få bort väldigt många äldre bilar. Kanske inte kommer behövas..
Fast folk har så svårt att räkna på ägandekostnad och ser bara köpkostnad.. Så även om det tex skiljer 20k per år i soppa, skatt och service-kostnad tycker man ju att bilen för 10k är billigare än den för 50k.. Även om man ska ha den i bra mycket mer än 2 år.

Nu är vi inte där än eftersom de begagnade elbilarna än så länge inte är så många och inte så gamla att man får dem för 50k..men vi kommer ju dit om några år också.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 61

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]