Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAM
Du har inte betalat någon stomavgift och har således ingen pant att få tillbaka. Om du vill se hur det ser ut med stomavgift kan du gå in ock kolla deras ATE bromsok till din bil. Där står det "Altteilpfand och Pfandwert". Finns både med och utan stomavgift.
Priset för den Boschrenoverade generatorn är ju redan oslagbart.
Sam
av bageera
Det här låter inget kul alls, fick meddelande i displayen, ELSYSTEM SERV. ERFODRAS.
Mätte på batteriet att det inte laddades, genom felkodsläsaren så laddade inte generatorn.
Har nu köpt ett relä, men fy vad krångligt det låter och byta detta, på gamla bilar gick det på 5 min, satt på två skruv.
Ska göra ett försök utan att plocka isär allt för mycket, en hylsa 10, en 14 och en mejsel.
Återkommer.
av sicnarf
Jag hittade detta i forumet:
Jag har valt att byta regulatorn med generatorn på plats i bilen. Detta för att behöva riva så lite som möjligt i bilen eftersom jag INTE är mekaniker ( har dock INTE tummen mitt i handen.)
Började givetvis med att koppla bort batteriet och lät bilen stå ett par timmar så innan jag började skruva.
På min bil sitter det ett lock på kortsidan av generatorn. Detta locket sitter med en 16? mutter överst, nedan för den sitter + kabelanslutningen med en 12? mutter och bakom kabel ytterligare en 12? mutter. In mot grenröret sitter en stjärnskruv och det är denna stjärna som är den trixiga biten, lyckades efter lite svordommar få bort även den.

Bort med locket och där bakom sitter regulatorn. Den sitter med tre stjärnskruvar hyffsat enkla att få bort.

Dit med nya regulatorn och sätt i hop i omvänd ordning.

Tillbaka med batteriet och mätte upp strömmen. Till min glädje var den 0A!!!

Startade bilen och mätte laddningen på tomgåmg = ca 14,5V

Det gick att byta regulatorn på plats, detta tog mig som inte är mekaniker och aldrig gjort det tidigare 45 minuter. Jag har ganska små händer vilket är till stor fördel för det är riktigt trångt att skruva där.

Problemet LÖST!!!!
Bageera, återkom gärna med hur du gjorde.
av bageera
Jadu. så här gick det för mig, nästan samma åtgärd.
Går ju inte att lägga upp bilder här och berätta riktigt, men jag gör ett försök.
1, Lossade plus från batteriet.
2, Lossade båda kablar från generatorn, kabelskon och plus med en 13 hylsa.
Under pluskablen satt en mutter till som var 13, bort med den också samt lite högre upp en mutter som var 15 av all konstighet.
3, Tre st, skruvar av stjärna, använde en ps2 bits. Sitter dock en skruv till men den behövs ej tass bort.
Lyfte på plastkåpan och ut med relät.
Sedan var det i omvänd ordning helt som du säger.
Tog mig runt 30min.
Trångt och jäkligt med rör och annat i vägen, dock tror jag det är smidigare än att lossa remar och allt annat.
av sicnarf
Bra gjort! Dock var det inte mitt ovan, utan nåt jag hittade i förumet som en annan gjort.
Vart köpte du relä? Vilket nummer har din? Vet det finns 2 typer. Du har en 06a och jag har 01a.
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]