Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jg1976
Frågade Volvo det första om den gick att avaktivera men svaret var nej.
Väldigt irriterande då man står i en korsning och skall svänga vänstar, rv40 och ska över till mindre väg. Kan bli farligt om nu bilen inte drar igång direkt.

Löst det med att ställa in mitt egna körprogram. Jäkligt att jag måste rulla på hjulet o trycka varenda jäkla gång, fast ändå.. en lösning..
Testa att lätta på foten lite så motorn startar och tryck snabbt igen, jag lyckades med det i en Demobil igår.

Skickat från min iPad med Tapatalk
jg1976 skrev:Frågade Volvo det första om den gick att avaktivera men svaret var nej.
Väldigt irriterande då man står i en korsning och skall svänga vänstar, rv40 och ska över till mindre väg. Kan bli farligt om nu bilen inte drar igång direkt.

Löst det med att ställa in mitt egna körprogram. Jäkligt att jag måste rulla på hjulet o trycka varenda jäkla gång, fast ändå.. en lösning..
Ser inte vad som är farligt...
Fungerar inte bromsarna som de skall?
av Gorban
Man hinner ju inte ens flytta foten från bromsen till gaspedalen innan motorn har hunnit starta så jag ser inte vad som är problemet.
Stänger alltid av S/S, det enda jag använder det till är något slags restvärmesubstitut. Någon som vet varför Volvo inte har restvärmefunktion (vet att det fanns att få till de gamla P2orna)?
pumpnasare skrev:Testa att lätta på foten lite så motorn startar och tryck snabbt igen, jag lyckades med det i en Demobil igår.
Visst! Den tekniken funkar utmärkt, och inte bara på demobilar. ;-)
dissonans skrev:Stänger alltid av S/S, det enda jag använder det till är något slags restvärmesubstitut. Någon som vet varför Volvo inte har restvärmefunktion (vet att det fanns att få till de gamla P2orna)?
Vet inte varför man skippat restvärmare på generationen efter P2. Men din idé om att använda S/S som restvärmarsubstitut är ju rätt smart. Ytterligare en fördel med S/S. :D Dock varar väl värmen inte särskilt länge eftersom kylvätskan inte pumpas runt som den gör med riktig restvärmare.

På 90-serien finns restvärmare på nytt, tillsammans med "restventilation", förutsatt att man väljer till bränslevärmare. Man behöver inte som på P2 lägga till restvärmaren som ett särskilt "tillbehör".
Är motorn genomvarm tycker jag ändå att man får värme i 10-15 minuter, så det funkar helt ok. Är motorn inte genomvarm vill den gärna starta motorn efter 5-6 minuter.

Aha. Ja jag är van vid tyska bilar med restvärme, även utan att de har haft bränslevärmare.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Restvärme... är det det som kallas "behålla klimatkomfort" i sensus? Har aldrig tänkt på att detta finns förut. Är det något ni använder? Är det t ex när man parkerat och väntar på att någon ska komma t ex?

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]