NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sierra94 skrev:Dieselputte blandade ihop spjällen. Står du framför bilen ska det högra vara stängt med avslagen motor och det vänstra öppet.

Det vänstra stryper motorn när du slår av tändning och ska sedan återgå till öppet läge via fjäder. Det högra stängs via vacuum när motorn regenererar för att inte insugsluften ska gå via intercoolern och på så vis kyla luften som behöver vara så varm som det bara går för att bränna ur filtret maximalt.

Har spjället varit trasigt länge kan det vara orsaken till att bilen aldrig regenererat ordentligt och filtret nu är fullt. Lagade mitt spjäll genom att vända axeln och göra nya kugg med en dremel. Fixade även en bekants bil med samma bekymmer.

Den var han sedan ut och plågade rejält på motorväg med vida uppkopplat och man såg efter spjäll reparationen att avgastempen steg rejält och regenerering kom sakteligen igång igen.

Ford använder samma spjällhus och det kan vara enklare/billigare att hitta.

Fords art nr: 9657522680
Nja, inte blandade jag väl ihop spjällen, skrev högra framifrån sett skall vara stängt vid avslagen motor och det skrev ju även du ;)
Haha, både ja och nej. Deras lägen var rätt men inte funktionen de arbetar med.

Du skrev: det högra sett framifrån skall vara stängt vid avslagen motor, det stryper luftinflödet så motorn stannar tvärt. Det spjället skall ha fjädrande återgång till stängt läge, dvs när du demonterat y;et skall denna vara stängd och den andra öppen.

Bara funktionen spjällen har som vart bakfram. Det vänstra stryper motorn och det högra kyld laddluft.

Det var precis ett år sedan jag sålde min v50 men hänger fortfarande här och spanar/hjälper med det jag kan :)
Jag är imponerad över responsen på detta forum kan jag säga.
Min plan är nu att försöka hitta ett nytt spjäll eller alternativt laga det gamla. Köra några vändor med fungerande spjäll i veckan. är det som vanligt kommer jag byta filtret också om jag hinner. Har fått pris på 9000 kr på lokal verkstad (litar starkt på dom). Volvo ville ha 14000kr för samma jobb.
Hade dessa problem själv en längre period med min bil men det slutade till sist med att jag lämnade iväg databoxen så den vart omprogrammerad att fungera utan partikelfilter och genast blev bilen ekonomisk igen :)

En kompis lämnade sin till en optimeringsfirma som kodade bort filtret och tömde hans gamla filter på innehållet och svetsade igen det och återmonterade det för runt 4000 kr. Hans problem är borta för all framtid. Bilen besiktad flera år utan problem.
Den går bättre och billigare än nånsin nu.

Har gjort precis lika på min nuvarande bil och den funkar oxo utan bekymmer. En chrysler 300c diesel.
Ja, det blandades nog ihop funktionerna där :oops:

Det har varit trevlig att följa äventyren med Sierra94´s V50 2.0d på forumet, och kan nog lugnt sägas att han kan 2.0d på sina fem !

Ska nog ta och riva isär min Y-gren när det blir vår då jag misstänker problem med ett av spjällen. Strulade med start nån vecka innan jul bara när motorn var varm, svarade inte på gas och gick hackigt. 1-2 omstarter krävdes innan den gick normalt. Nu har det varit problemfritt i snart 2 månader.

Mina regenereringar ligger stadigt på mellan 63-68 mil, inget dpf bytt än strax över 14000mil. Har knappt märkt någon minskning i intervallet de sista 1000 milen, tvärtom blev intervallet något högre när tryckgivaren (fjärde nu!) byttes i höstas.

EDIT; nån som provat dessa jeppar? http://partikelfilterrengoring.se/
Tack för de fina orden Dieselputte :) kommer nog köpa en v50 diesel igen inom en snart framtid då vi nu har 4 ungar och har köpt en vw multivan med 2.0 tdi motor i för att få plats allihop. Chryslern är lite för stor för mig att jobbpendla i. Men en jävligt kul bil att köra med sina nu 290 diesel hästar.

V50:in är i mina ögon en perfekt bil. Snygg att se på och pigg och trevlig att köra. Och nu kan man ju modellen utan och innan. Så för en gör det självare som mig så är den perfekt.
Hehe, ligger i du :-)-) 4 ungar ! vi kämpade som tusan med 3 i vår V50. Hade V70 D5 som förmånsbil 2002-2005 , sen blev det utlandsjobb i Mellanöstern, 3 år utan bil här hemma. När det drog ihop sig hade frugan fixat körkort och kört S40 II , hon vägrade V70 2.4D som vi skulle få kalaspris på från fabrik (S) . Säljaren tipsade då om en V50 2.0D som var dryga året gammal med drygt 2k på mätaren. Slog till på den, åter utomlands, 6 veckor senare ringer frugan = gravid! 3e ungen på väg och V50 :???: , men skam den som ger sig, vi kämpade och det blev väl en del matkassar i knäna på de äldre pojkarna då barnvagnen tog nästan hela bagaget. Har väl mest kvar V50 för jag trivs bra med den och man får ju ändå inget för den trots relativt få mil, kanske har kvar den ett par år till.
Ja, det vart lite oplanerat många barn. Men har man gjort dom lär man fixa det andra oxo ;)

Det kommer ju bli en del åkande när de ska på olika aktiviteter o sen med husvagn på semester mm. Så en buss var det enda alternativet.

Jag stuvade in 3 bak i v50:in o då var det mysigt att åka till sälen mm.

Ja, du vet ju vad du har men inte vad du får om du byter. Och du kan ju mkt om din bil du med. Så kostnaderna hålls väl rätt låga.
Snackade med min lokala verkstad lite, han nämnde att man kan skicka filtret på tvättning. Ska tydligen bli ganska bra enligt honom och enligt andra kunder.

Någon som vet om det är värt att göra på v50 filtren? De kanske inte håller för att återanvändas?
Nej byt det istället. Det håller ett par tusen mil, sen är det fullt igen. Finns otaliga trådar om detta tyvärr.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??