Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Tänk på att vid privatleasing ingår inte försäkring, skatt, reparationer och däck så det tillkommer i kalkylen. Detta ingår oftast i en personalbil. Dessutom kan leasingbolaget dra av delar av momsen på den nya bilen och en del av detta kommer ofta personalbilsföraren till godo.
av Malmstroem
Man bör titta på totalkostnaden för en personalbil, eftersom det företagsspecifika avtalet du kommer att ha spelar rätt stor roll. Reglerna kring förmånsbeskattning, där bilar över 7,5 basbelopp blir betydligt dyrare, samt hur mycket du kör kommer att spela in.

Generellt går det dock att säga att om du köper en ny bil kring 7,5 basbelop och kör åtminstone 1500 mil per år så kommer det vara billigare att ta en personalbil istället för att köpa eller privatleasa samma bil.

Kör du lite, tar en bil med högt förmånsvärde (och bra andrahandsvärde) eller har riktigt taskigt avtal med din arbetsgivare -- då kan det vara billigare att skaffa bilen på annat sätt.

Det blir också i princip alltid billigare att köpa en begagnad lika stor bil.
av refbob
Det här var inte lätt.... Jag skall kolla om jag kan dra någon fördel att köpa ut den efter 3 år. Ev. Kan man göra en vinst här... Kan det löna sig att köpa den för restvärdet? Säljer dem bilen för det till mig?
av Lövet
refbob skrev:Det här var inte lätt.... Jag skall kolla om jag kan dra någon fördel att köpa ut den efter 3 år. Ev. Kan man göra en vinst här... Kan det löna sig att köpa den för restvärdet? Säljer dem bilen för det till mig?
Det beror (återigen) på ditt avtal. Finns väldigt lite som är standardiserat kring leasingbilar förutom att man alltid betalar förmånsvärde.
Användarvisningsbild
av poseidon
Hos oss så auktioneras personalbilen ut efter avtalstiden och du får köpa den för högsta budet. Högsta budet = oftast ungefär som inbytespris på Volvo.

SÅ hos oss får man alltså 15% rabatt på nybilspriset, köra ny bil sen får du köpa ut den för inbytespriset. Och kostnader tas på bruttolönen. Jag tycker det är förmånligt.
av Djungelbrand
Jag hade en personalbil tidigare. En A6:a som jag lyckades klämma in på 7,5 PBB, dock utan vinterdäck så de fick jag betala vid sidan om.

Jag fick köpa ut den för 180k efter 3 år och sålde den privat för 200k, bilhandlaren bjöd 174..

Så har man lite tur går att det att "tjäna" lite pengar i slutändan.
av mazon
Kolla med revisorn. personalbil kan bli mer lönsamt eftersom förmånsbil inte är pensionsgrundande. Dvs, högre grundlön, personalbilavdrag blir högre tjänstepension. Får man ingen högre lön är affären sämre.

Tjänstepensionen blir grymt mycket pengar! miljoner pratar vi om!
av psi
Hos oss får vi köpa loss bilarna efter tre år med ett tillägg på 5kkr på restvärdet.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]