Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Geartronic är Volvos varumärke för automatlådor som man kan välja växelläge på manuellt. Det delades en gång i tiden med Volvo Lastvagnar, som också kallade sina första robotlådor för Geartronic. På den tiden ingick de i samma Volvokoncern.
Sedan har Volvo Cars behållit varumärket för momentomvandlarlådor med möjlighet till manuellt växelval, vilket alla har nuförtiden. I lastbilarna heter funktionen numera I-Shift, en variant som rent tekniskt mer liknar personbilarnas Powershift.
Innan Geartronic kom, först i S80, hade man på dåtidens vis bara möjligheten att spärra lådorna mot uppväxling. Med lägena PRND3L kunde en fyrstegad låda bara använda lägena 1-3 när väljaren stod i läge 3, och bara 1 och 2 när väljaren stod i läge L. Hade den väl växlat ner till ettan i läge L lämnade den vanligtvis aldrig ettan igen heller, förrän växelväljaren flyttades.
Nu blir det ännu mer OT, men I-shift är en osynkroniserad manuell växellåda som robotiserats. I-shift Double Clutch är väl den låda som mest liknar Powershift, eller VAG:s DSG-låda, då den har dubbelkoppling. Samma sak där som på personbilslådorna, dubbelkopplingslådor är känsliga för kraftigt vridmoment.
MarcusJ skrev:
MarcusJ skrev:Kolla här:
http://www.nordicmotorcenter.se/volvo/v ... verad.html
Ber om ursäkt för att jag råkade länka till en manuell låda.
Hursomhelst, företaget i sig har flera renoverade AW TF-80 automatlådor. Hör med dem så kan de nog hjälpa till.
Ingen fara.
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd.

Är precis hemkommen från Danmark 44 mil tur o retur. Utan några större missöden.

Tänkte ringa runt lite i veckan, och höra om där är någon som kan tänka sig att ställa en diagnos på lådan.
Eftersom att felet är mer eller mindre intermittent för tillfället, så kanske det finns en liten liten chans att lådan går att rädda.
Hoppas jag iaf.

Sen får jag utgå ifrån en ev diagnos.
Och ta ett beslut på vad som händer med bilen.
andersuw skrev:Och den sistnämnda funktionen höll på att driva mig till vansinne på min 855 T5 när jag vid bergskörning, särskilt utför, faktiskt behövde spärra lådan.
När jag körde 850 hade jag manuell låda, för dåtidens automater gillade jag inte. Men du kunde tryckt i WINTER. Då förvandlades lägena D, 3 och L till 3, 2 och 1.
Jo jag vet. Det stämmer så när som på att D i vinterläget bara innebar start på 3:an med potentiell uppväxling till 4:an, inte en låsning till 3:an. Och jag vill minnas att jag använde vinterprogrammet ibland för att kunna köra på 2:an utan besväras av någon automatisk nedväxling till 1:an. Men det kunde ju vara lite småmeckigt att hitta knappen där nere i hastigheten och därefter också hitta rätt läge med spaken. Inte heller så bra om det sedan var lämpligt att köra i vanligt D-läge en bit eftersom den då bara ville använda 3:an och 4:an.

Automatlådan i 855:an var också lite småknepig vid körning uppför i bergsterräng. I D-läget hamnade man då inte sällan i ett intervall där lådan låg och pendlade mellan två växlar. Den växlade upp till lite för hög växel och orkade inte riktigt med det. Alltså tryckte man på lite men fick då nedväxling och lite för snabb acceleration så att man måste släppa upp med ny uppväxling som följd. Och så där höll det på. Det blev något bättre om man använde sportprogrammet. Jag upptäckte ganska snart att det programmet ingalunda var mer oekonomiskt än ekonomiprogrammet förutsatt att man använde det rätt. Det bara gjorde det lite enklare att på marginalen styra växlingarna med gaspedalen. Så sportprogrammet var vad jag ganska snart använde generellt. Men även i sportprogrammet betedde sig inte lådan optimalt vid körning i rejäla uppförsbackar. Den femväxlade lådan i min 02:a uppför sig mycket bättre i det här avseendet och jag har sällan irriterats av hur den beter sig vid körning uppför och aldrig känt något behov av att då övergå till manuell växling.

Du har förvisso rätt i att dåtidens automater hade sina sidor och jag kan tänka mig att de blev ännu mer aviga vid körning med släp. Så med tanke på det senare gjorde du troligen rätt i att avstå från automat på din 850.
av rid54
Hur funkar överföringen från växelväljare till låda, är det bara elektriskt? Annars kan det ju vara så att länkaget för att få i P-läget är feljusterat (kunde hända på äldre automater). P-läge på spaken motsvarade inte låsning av växellådan. Kanske billigare än ny låda att justera nåt stag (om det nu är så enkelt...).
På den 6-växlade är det mekaniskt länkage. Den 8-växlade är så vitt jag vet en vidareutveckling av den 6-växlade, så den bör ha samma länkage, spakstället är överflyttningsbart så...
Om spaken är i P men lådan inte är i P borde man dock få felkod. Det finns en sensor i spakstället och om den säger P och lådan själv säger något annat skall man enligt VIDA få felkod.
Dags för en uppdatering i ärendet.

Då har jag varit inne på Volvo och visat upp bilen.
Inga felkoder avseende växellåda eller växlingar.
Inget som tyder på att någon ventil är ur funtion.
Vid kontrollen så var oljan 56 grader varm.

Kem-analys av oljan var ok.
Dvs ingen glykol i oljan.
Vilket kan uppstå om oljekylaren läcker.

Och nu till det lite intressanta..
När pluggen som sitter i nivåröret så kom där endast ut 2 droppar olja.
Vilket tyder på att där är lite olja i lådan.

Så dom var tvungna att lossa avtappningspluggen.
För att kunna få ut ett oljeprov.
Och det var i mina ögon ingen vacker syn....

Bild

Så om oljan verkligen är bytt ställer jag mig tveksam till.
Alternativ så har dom gjort en blunder och bara bytt oljan utan att skölja lådan.

Men jag ska in till Mechanum imorgon igen.
Då den mekanikern som gjorde bytet inte var på plats idag.
Så får vi se vad han har att säga om det hela.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]