Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LazerHawke skrev:
Jonnybcool skrev:Okej, ja är ju svårt att veta om den tar olja innan den själv larmar då det inte finns nån oljesticka att hålla koll på :???: Men får väl köra så länge den inte varnar för låg nivå.
du har ju visserligen den digitala oljestickan i klustret som du får fram via blinkersspaken :)
Jo det har jag ju. Brukar kika med jämna mellanrum och ligger på samma nivå som efter service.
Jonnybcool skrev:
LazerHawke skrev:
Jonnybcool skrev:Okej, ja är ju svårt att veta om den tar olja innan den själv larmar då det inte finns nån oljesticka att hålla koll på :???: Men får väl köra så länge den inte varnar för låg nivå.
du har ju visserligen den digitala oljestickan i klustret som du får fram via blinkersspaken :)
Jo det har jag ju. Brukar kika med jämna mellanrum och ligger på samma nivå som efter service.
Min har inte rört sig sen förra servicen skönt nog
Det dumma med v70 med vea är ju att mätaren alltid visar max.
Ända till den börjar visa låg och vill ha olja.
Ingen gradvis förbrukning visas.
Den visar Max, eller låg. Men det är ytterligare ett snäpp innan den ber om olja. Att den är låg innebär inte att den ber om olja.
MartinS skrev:Den visar Max, eller låg. Men det är ytterligare ett snäpp innan den ber om olja. Att den är låg innebär inte att den ber om olja.
Olja ber den om när den varit låg en viss tid, inte när den nått en ännu lägre nivå.
Skillnaden är att texten "fyll på 0.5l" dyker upp.

Antagligen lite tröghet för att förhindra överfyllning.
Jag bytte olja i min, och hällde i prick 5L, då visade den låg (efter 3mil och fem starter). Jag tippade i 1dl olja, den visade fortfarande låg efter ytterligare 3-5mil och ett antal starter som behövs för att den skall uppfatta förändringen. Då hällde jag i 1dl till, då visade den max efter ett antal mil och starter. Sen höll den sig på max till det var dags för byte igen 1500mil senare.
dissonans skrev:Jag kollade min olja igår och den visar steget under max. Om den har visat max från början vet jag inte.. Men jag upplever iaf det som att bilen visst visar annat än Max och Låg ;)
Det röda fältet längst till höger ska vara tomt.
av Nordan
Perra83 skrev:Kollade min digitala nivå idag. Låg på samma som när bilen var ny för 1600mil sedan. Typ 80% av full.
På mina bilar visar den endast ok eller låg, inget däremellan.
Daniel73 skrev:
dissonans skrev:Jag kollade min olja igår och den visar steget under max. Om den har visat max från början vet jag inte.. Men jag upplever iaf det som att bilen visst visar annat än Max och Låg ;)
Det röda fältet längst till höger ska vara tomt.
Så den ska aldrig visa max mao (om man har rätt oljevolym vill säga)?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion