Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

snepo skrev:
soder skrev:
StefanN skrev:Det är bara Polestar som är godkänt och som du kan regbesikta med.
OK. Handlaren sa att man "skulle" regbesiktiga bilen efter en optimering, men, "tja, det gör man ju lite som man vill." typ.

Vad händer nästa gång man kommer till besiktningen, och man har det där märket bak, och man har inte regbisktigast bilen vid optimeringen?

/Söder
Ingenting,har nyligen besiktat min s80 2010. BSR optimerad. De ser inte att du har trimmat
OK, men nu har du valt någon annan sorts. På Polestar har man ju ett märke bak, och vill kanske ha det, men då borde de väl ha synpunkter på det?

/Söder
Besiktningen kollar det de kollar och inget annat. Jag fick kommentarer på min 360 GL från besiktningsgubbarna som frågade om jag dekaltrimmat så jag monterade RS-, AMG- och M-emblem baktill. Det betyder ju ingenting (mer uppenbart så i mitt fall kanske) men det är lugnt om du trycker dit ett P*-emblem med eller utan optimeringen.
soder skrev:
Jojje62 skrev:Polstars sida är lite rörig, men den finns-

https://www.polestar.com/se/product/xc7 ... atic-2014/
Nej, den var på den modell som har 163hk i originalutförande.

Min är inte Drive-E

/Söder
VEA D4 brukar gå under benämningen Drive-E

Sen varför man börjar en tabell med "Max effekt mellanregister" kan man fråga sig, sa jag rörig :)
Rillee skrev:Ja man kan ju undra varför de inte har några grafer med effekt och vridmoment på sidan
https://www.polestar.com/se/product/xc7 ... atic-2014/

Har finns lite grafer i undermenyerna.

/Söder
Att Polestar nu tydligen börjar med att ange effekten i mellanregistret är nog för att på flera av de nu moderna motorerna ändras ju toppeffekten marginellt. Det ser bättre ut med en påtaglig ökning vid de varvtal som man använder mest.
Nu är ju en D4 inte toppmodellen som man börjar på, så där finns lite att göra även på toppeffekten. Titta på senaste D5. Den ökar med 5 hk på toppen. Man får i alla fall 40% fler hästar extra i mellanregistret. Hela två till... :)
Jag läser en del inlägg från 2015 om 8-stegslådan med Polestar. De säger att växellådan först var ryckig, fick ny mjukvara hos Volvo som löste problemet, men att den sedan med Polestar blev ryckig igen? Nedväxling från 4 till 3 skriver någon här på forumet.

Skriver också att de upplever växellådan som mer ansträngd, som om den ligger på en växel lägre än normalt, och att den inte går upp på 8:ans växel under 100 km/h?

Vi ska ju ha bilen som en familjebil, med barn och vovve bak. Antar man kommer nyttja bilens olika körlägen, med Eco, Normal och Performance? Däremot kommer jag nog ej köra Sportläge och manuellt växlande och så.

Jag önskar ju att bilen agerar bränslesnålt och som vanligt vid normal körning, i kanske Eco och Normalt, men gärna ännu lite bättre och så i Performance. Eller, så klart får den också vara starkare och bättre dra när man kör om i Normalläget också, men inte att den ligger och varvar på lägre växlar.

Jag kanske har missförstått hur folk skrivet och beskrivit, men hjälp mig gärna reda ut mina frågor.

Först jag vill veta, är om det med ryckig växling är något som Volvo och Polestar varit medvetna om, och om de fixat det problemet?

Andra är så klart, om bilen fortfarande kan vara en lugn komfortabel familjebil, som kryssar säkert och bränslesnålt på familjefärderna, men som också kan agera än lite piggare när jag vill ut och köra lite själv?

Hoppas ni som redan hjälpt mig mycket i denna tråd även kan hjälpa mig lite till.

Tack.

/Söder
Växellådan är allt annat än ryckig.
Jag kan iofs tycka att växlingen mellan ettan och tvåan KAN vara ryckig någon gång och även att den slirar en del där.
Oftast sköter den sig bra.

Upptäckte igår att det är grymt smidigt att köra i sportläget och växla manuellt med paddlarna. Körde kurvig grusväg med två korgar med ved på kärra bakom.
Sportläget är även bra vid stadskörning så bilen hela tiden är på hugget. Störande när lådan vill ha motorn på tomgångsvarv. Ger man lite gas ska den växla ned.

Sportläget fungerar fint när man är ute själv och kör :wink:

Skulle man tycka att lådan är ryckig kan Volvo köra en adaptionskörning som alla tycks bli nöjd med.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]