Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag kört tolv mil till. Nu visar den att jag har 1200 km kvar på bränslet i tanken. Håller jag på så här rinner det snart över. :D
av lauferx12345
Imorgon ska min XC70 på en tripp ca 1200mil :-) det blir intressant att se vad den förbrukar när det gäller diesel,olja etc...och hur den överhuvudtaget mår av värmen,högt/lugn tempo,asfalt,grus,vatten,autobahn... Vem i h-vete på Volvo la till den där korta oljemätstickan,hur tänkte de där? :-/ Man måste ha utomjordingens smala armar för att komma åt den :x
av dissonans
Tankade fullt, körde runt 20 mil på E22 och kom till några mils 80-sträcka..då påstod min bil att jag skulle komma cirka 180 mil till. Av förklarliga skäl blev det inte så men det såg lite kul ut :) v70 d4 vea.

Edit: Slutlig snittförbrukning enligt staplarna var 0.49. Totalt 30 mil, största delen av färden i eco+ men med ac på.
Senast redigerad av 1 dissonans, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av snepo
lauferx12345 skrev:Imorgon ska min XC70 på en tripp ca 1200mil :-) det blir intressant att se vad den förbrukar när det gäller diesel,olja etc...och hur den överhuvudtaget mår av värmen,högt/lugn tempo,asfalt,grus,vatten,autobahn... Vem i h-vete på Volvo la till den där korta oljemätstickan,hur tänkte de där? :-/ Man måste ha utomjordingens smala armar för att komma åt den :x

Lycka till det går nog bra. Har du oljesticka?Jag har varken oljesticka eller tempmätare på min. Okey ojan via instrument är helt okey för mig. Men temp ingen koll alls. Vad tänkte volvo med där??? En gång i tiden åkte jag och mitt ex.Eskilstuna-Paris. Med en Ford Taunus som jag gav 300 kr för. Svetsade ett hål i golvet,ombesiktade klart. Men den drog typ 50 % av bränsleförbrukningen motorolja. Bra afffär ändå. Avställde den skrotade den. Tjänade på den ändå. Så din tripp borde gå utan problem,hoppas jag
Användarvisningsbild
av apersson850
Vanliga stickan är väl bara tänkt som reserv, eller för att kolla oljan när motorn tillverkas. Man ser ju oljenivån i instrumentet annars. Dessutom dyker det upp meddelanden om oljenivån är fel, liksom det gör om temperaturen sticker iväg.
Volvo tänkte att många klagade i onödan på att temperaturmätaren stod någon millimeter vid sidan om där den brukade. Det var därför de tog bort tempmätaren.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
snepo skrev:
MarcusJ skrev:https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... zjknhwcQXU
Notera att standarddieseln de jämför med inte är svensk miljödiesel, utan vanlig europeisk diesel. Den är redan från början kraftfullare än vår miljödiesel!
Blandar/beställer sverige sin diesel. Eftersom den inte är likadan som i europa
Finns oljeraffinaderier i Sverige. Där gör man både bensin och diesel.
Användarvisningsbild
av snepo
MarcusJ skrev:
snepo skrev:
MarcusJ skrev:https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... zjknhwcQXU
Notera att standarddieseln de jämför med inte är svensk miljödiesel, utan vanlig europeisk diesel. Den är redan från början kraftfullare än vår miljödiesel!
Blandar/beställer sverige sin diesel. Eftersom den inte är likadan som i europa
Finns oljeraffinaderier i Sverige. Där gör man både bensin och diesel.
okey speciellt för sverige då,tydligen
av lauferx12345
Oljenivå i instrument...? Den ser jag aldrig men o andra sidan så kommer den upp kanske endast när det är dags att fylla på? :-S Personligen skulle jag vilja ha gamla,hederliga oljesticka samt tempmätare :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]