Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Absolut Akarlsson men är den störande bullrig blir den aldrig bekväm bara genom däckbyte. Det kan göra lite men aldrig ta den från bra till dålig bara genom däckval. Min V40 bullrar järnet året runt, oavsett små 16" eller 18". Ändå ser man folk som rekommenderar att gå ner till 16 när bilen uppfattas för bullrig. Är det dålig isolering så är det.
Men det är ju helt sjukt stor skillnad på storleken på hjulen. När jag monterar vinterdäcken på min XC70, friktionsdäck på 16 tum så tror man ju att man blitt stendöv eller det slagit lock för öronen. Skillnaden mot sommardäcken är ju fullständigt monumental då bilen är långt ifrån tyst med sommardäcken, speciellt på grov asfalt dånar det rätt bra i XC70 med större däck.

Att montera 16-tums vinterdäcken på min XC70 ger ju samma komfortvinst som att uppgradera till en Merca S-Klass .....

Ändå är ju jag själv stendum som kan leva med ett helvetes buller i bilen bara för att se bra ut med stora fälgar. Alla XC90 ägare verkar ju ha samma fel i huvudet som mig då ...

Ballongdäck e ju inget snyggt....
Användarvisningsbild
av Derank
åka snyggt gjorde man som 20åring, idag vill man åka komfortabelt iaf jag. Hur roligt är det att sitta och mala på i 130km i 30mil och vara stendöv när du kommer fram
VolvoB20 XC70 är ju en erkänt väldigt tyst bil. V70 brukar smälla 5:or och A6 lite lätt på fingrarna i decibeltest(förvisso inte hela sanningen, men till stor del). XC70 är en tystare V70... Då har du ju en bil som går från hyfsad med stora fälgar till kanon med små. Hade den däremot varit direkt dålig med stora fälgar hade den aldrig gått till bra med små, bara mindre dålig.
Jag fortsätter hålla fast vid att min 90:a är knäpptyst. Om bilarna hade varit så bullriga som vissa här beskriver borde väl motorjournalister uppmärksammat detta för länge sedan? Tvärtom tycker jag den får bra kritik i testerna ang. ljudnivån i kupén.

Så återigen, kan det hänt något med de senaste bilarna som lämnat Torslanda?
Volvo har ju uppenbarligen insett att det är ett problem då man plockar ner Q7 i molekyler för att se skillnader...
Djungelbrand skrev:Volvo har ju uppenbarligen insett att det är ett problem då man plockar ner Q7 i molekyler för att se skillnader...
Det gör alla redan...
Användarvisningsbild
av Derank
GustavB skrev:Jag fortsätter hålla fast vid att min 90:a är knäpptyst. Om bilarna hade varit så bullriga som vissa här beskriver borde väl motorjournalister uppmärksammat detta för länge sedan? Tvärtom tycker jag den får bra kritik i testerna ang. ljudnivån i kupén.

Så återigen, kan det hänt något med de senaste bilarna som lämnat Torslanda?
Motorjornalisterna tyckte xc60 var tyst ochså........Sedan beror allt ju på referenser. , jag hävdar att en v70 t4 ät betydligt tystare än tex en xc90

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
I Auto Motor & Sport nr 11/2015 gav dom den en 3:a med kommentaren knappt godkänd och i nr 15/2015 där dom testade den mot Q7 så fick XC90 2,5 och Q7 4 i ljudbetyg.
Så en del har uppmärksammat det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??