Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Tack! Du har nog pling vid öppen dörr du också om du har tändning på vilket man i vissa lägen behöver när man grejar med bilen, till exempel om man kommunicerar med den via VIDA. Vid tändning av (och nyckel ur för bilar utan keyless) plingar det förstås inte.

Inte tänkt på det men ska så klart testa haha

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Menar du att en bil med keyless, som min, inte plingar med öppen dörr och tändning på om jag har "nyckeln" i "nyckelhålet" men plingar om jag istället har den i byxfickan? Eller menar du något annat?
Japp, har testat och så är det. Du kan inte tysta plinget genom att sätta nyckeln i hållaren/tändningslåset, men öppnar du dörren med tändningen i läge I eller II och redan har nyckeln i tändningslåset så plingar det inget. Tar du ur den i det läget börjar den klaga direkt.

Keyless gäller det förstås, svårt att komma åt läge I eller II utan att ha nyckeln i tändningslåset om man inte har keyless.
OK. Skall testa det. Lite märkligt att det funkar på det viset dock. Om det nu är avsiktligt, vad skulle förklaringen kunna tänkas vara?

Vill rentav minnas att det var lite tvärtom på V70N så länge jag hade den programvara som ger pling vid dörröppning men inget pling för att bältet inte är på. Tror att det i det fallet plingade så länge nyckeln satt i låset, även om tändningen var av. I det fallet kan man tänka sig att logiken var att man skulle få en påminnelse att inte bara att slå av tändningen men också få med sig nyckeln.
Låter som någon USA-mjukvara.

Antagligen är det avsiktligt, ja. Om du har nyckeln i låset så är det motsvarande att vrida en vanlig nyckel till läge två. Som en bekräftelse på att du inte gått därifrån utan du kvitterar med nyckeln att du är där typ.
Schmoyoho skrev:Låter som någon USA-mjukvara.
Den mjukvara för detta som jag från början hade i min V70 -02 var mycket riktigt för den amerikanska marknaden trots att bilen var gjord för och såld på den svenska marknaden. Troligen hade förre ägaren låtit ladda den amerikanska mjukvaran för att bli av med bältespåminnelsen. Jag störde mig inte så mycket på den men däremot på plinget vid öppen dörr och nyckel i. Så jag bytte tillbaka. :D
Schmoyoho skrev:Antagligen är det avsiktligt, ja. Om du har nyckeln i låset så är det motsvarande att vrida en vanlig nyckel till läge två. Som en bekräftelse på att du inte gått därifrån utan du kvitterar med nyckeln att du är där typ.
Tja. Är det inte snarast tvärtom. Om jag har nyckeln i låset vet bilen förstås att den sitter där fast den vet inte var jag är. Om jag däremot har nyckeln i byxfickan vet bilen om både jag och nyckeln är där eller inte.
5-800kr brukar vara "normaltaxa" för arbetet vid inläsning av mjukvara tycker jag mig ha märkt under åren. Brorsan läste in mjukvara till TRM i samband med service, och för det fick han betala cirka 500kr i arbetskostnad, fick visst lite rabatt då den ändå "var inkopplad". Detta var på upplandsmotor i Hammarby.

1250 låter orimligt högt.
Schmoyoho skrev:Japp, har testat och så är det. Du kan inte tysta plinget genom att sätta nyckeln i hållaren/tändningslåset, men öppnar du dörren med tändningen i läge I eller II och redan har nyckeln i tändningslåset så plingar det inget. Tar du ur den i det läget börjar den klaga direkt.
Har nu testat detta och kan konstatera att det funkar på samma sätt i min bil som i din. Närmare bestämt: Om nyckeln sitter i nyckelhålet innan man ändrar det andra av de två villkor som i annat fall utlöser plinget (tändning på, öppen dörr) blir det inget pling. Annars plingar det ändå.

Så man för göra sig omaket att gräva fram nyckeln från sin normala plats under plånboken i höger byxficka om man vill sitta och "meka" i bilen med tändning på och öppen dörr. Tänk vad obekvämt livet kan vara. Stön. ;-)

Skämt åsido: Tack för hjälpen med att ändå hitta ett sätt att bli av med plinget i den här situationen.
Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]