Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Leopold skrev:Hur som helst, slog en signal till Alt-A
Körde ju som du vet rätt många år med 9-5:an & hade ett system från A-Alt dom senaste 5 åren & det var kanon, inget skrammel eller annat tjafs, bra passform, precis lagom dovt ljud & till den kostade det löjliga 3660kr för ett 2,5" sportsystem.

Blir ju lite mer nu när det ska va dubbla rör osv... var detta priset för ett std system eller sport som dom bygger på plats eller dom har på hyllan?

Kan va bra att veta inför framtiden.
av Leopold
Det var prisuppgiften på ett standardsystem som de bygger på plats, rostfritt från katalysatorn bakåt. Tar en arbetsdag enligt uppgift så det blir till att planera noga men jo, jag vill ha rostfritt och slippa besvär med den skiten i fortsättningen. Tänkte ha kärran ett tag.
av Leopold
JE Jr skrev:Kolla annars om det inte finns nåt vettigt på jb bildemo

Mvh
Tack för tipset, kollat bildelsdatabasen och det dök upp en del alternativ bla just från detta Jönköpingsbaserade ftg. Mellan 2-3000 för ett beggat system och då passar jag... ska monteras också och om det är lika kassa grejer som original så lär problemen vara tillbaks fortare än man hoppades.
av Leopold
Ville bara ge litet feedback tillbaka till tråden hur det gick.

Jag svetsade dit en fläns på den avrostade infästningen på ljuddämparen och fick ett bra och tätt förband mot det ruttna röret med en kraftig rostfri klämma. Satte dit några pinnfästen även detta från biltema för att ersätta de som rostat av. Bilen skulle besiktigas och den gick igenom utan problem. Detta skulle kunna funka några år men jag hade redan beställt tid för byte till rostfritt system på A-alt.

Systemet byggdes på plats i Mölndal, jag kom när de öppnade vid 9 och det var klart vid 4. Mycket gästvänliga, jag kunde jobba med mitt på distans i deras kök och det fanns en trevlig lunchrestaurang på en närbelägen golfklubb. Trevlig dag!

Även om mitt system byggdes typ "standard" för att inte producera onödigt mycket ljud (dvs inte "sportsystem") så får man se det som att det är ett sportsystem i allt väsentligt. Det är en annan typ av dämpare och en mycket mjukare rördragning utan skarpa böjar. Dimensionerna i standardsystemet med 2,5" downpipe som förgrenas i 2x 2" till de dubbla bakdämparna är ganska "performance"-orienterat, skillnaden är som sagt ett friare flöde genom mycket mer strömlinjeformad förgrening och även dämparnas konstruktion.

Det man märker är ju att avgasljudet blev betydligt dovare, det hörs definitivt mer när man drar på litet. Men i de flesta varvtal och konstanta hastigheter så hör man inte mycket av detta. Det jag däremot märker är ca 1 dl mindre bensinförbrukning per mil och att automatlådan inte växlar upp lika ängsligt när man vill öka farten litet för en lugn omkörning. Motorn tycks alltså en smula starkare och samtidigt snålare... utan hårda testdata får man väl ta det som ett intryck bara.

Men jag var ute och körde en hel del både idag och igår, nu klarar sig kärran på 0.75 l /mil på landsväg-motorväg i rask fart 100-130 km/h litet omväxlande. Inte illa för en automatbensinare tycker jag. Där låg jag på 0.85 l/mil typiskt innan bytet med samma körningstyp.

Priset är att det blir litet mulligare ljud som sagt men det är bara att höja ljudet på stereon litet :D
av Leopold
Måste säga att jag är litet förvånad att inte biltillverkarna levererar bilar med dessa relativt enkla doningar på plats redan från början om man konkurrerar om kunder med minimala emissioner som försäljningsargument.

Rätt övertygad om att vilken miljönisse som helst skulle föredra ett något dyrare rostfritt & välavpassat avgassystem om det ger mindre förbrukning av fossila bränslen samtidigt som att man får bättre prestanda. Därtill ska läggas det långsiktiga resursbesparande perspektivet att slippa byta rostiga avgassystem med allt vad det för med sig; arbete, förbrukning av naturresurser etc.

Kanske det är något här som jag inte riktigt förstår.
av Leopold
Det var en oväntad bieffekt för mig med bensinförbrukningen och kanske någon tycker det är intressant att höra mer om det.

Som sagt, det är en S80-II 2007 Summum B5254T6 automat. Körde en sväng i helgen, 65 mil och nollställde färddatorn innan utflykten. Kan inte påstå att jag körde direkt som en blådåre men håller rask takt som vanligt, blandat 80/90/100-vägar, en hel del motorväg 110-120 och en smula moms på det. Vissa snigelsträckor på grusväg och att ligga och lusa i 50 mellan Motala - Askersund pga Vätternrundan drog ner snitthastigheten en del.

Givetvis en hel del omkörningar med plattan i mattan bara för det är gött att känna litet på grejerna och se vad den går för, ingen monsterbil precis men man visst det går undan när man drar på och hänger med fint på kurviga vägar tycker jag med aktiv körning. Det krävs ju att man vänjer sig vid automatlåda om man bara kört manuellt tidigare, veta hur och när den växlar så man kan nyttja motorn maximalt.

Var just och tankade i 49,7 liter bensin vilket betyder att färddatorns uppgift på 7,5 liter /100 km stämde bra, blev 0,76 l/mil enligt tankningen. Snitthastighet enligt instrumentet var 90 km/h.

Nu kan man kanske inte kalla detta för "blandad körning" enligt EU-norm eftersom det var mest långkörning denna gång men jag tycker det visar på att de officiella emissions/förbrukningssiffrorna som ligger till grund för skatten på denna kärra inte stämmer på långa vägar. Skulle vara intressant att jämföra förbrukningen på en liten undermotoriserad skrammelkärra som försöker hänga på under exakt samma förutsättningar... :mrgreen:
av Leopold
En smula ålderstigen tråd men varför inte bidra med litet mer matnyttig info i samma kontext.

Körde en sväng uppåt Trysil i Norge från Växjö, plockade upp en takbox i Halmstad monterat på de vanliga lastbyglarna till bilen. Kör uteslutande på 98 oktan men blev ändå litet positivt överraskad. 0.86 l/mil i medel under resan, absolut fullastad bil med råge med personer och last (inte minst takboxen...) och vi körde friskt och raskt inget slökörande här inte. Plattan i mattan när så är befogat osv. Dubbdäck till råga på allt.

Så att dessa gamla automat-volvos skulle vara så törstiga kan jag inte hålla med om alls (motor/växellåda B5254T6, AWTF-80 SC). Snarare tvärtom.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]