Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är dom två vita kablarna som är till förvärmningen av sonden. Vid 20grader så ska motståndet ligga runt 4-5 ohm jag hade 4,4ohm när jag mätte på min. Det ska vara mindre ohm ju kallare sonden är och bli högre ju varmare sonden blir det är en PTC resistor i den om jag minns rätt.
Hade igång VIDA igår så jag passade på att ta en logg. Följande är på tomgångsvarvtal strax efter 1500 rpm i några sekunder, varm motor.
VIDA_lambda_control4.JPG
VIDA_lambda_control4.JPG (59.82 KiB) Visad 297 gånger
Okay, roligt å se hur en annan bil beter sig :) din bakre går ju aldrig ner på 0.01v som min gör lite då och då iallafall ;) men ja börjar bli ganska säker på att det är min bakre som är problemet, kommer köra fram tills lönen å se hur det funkar iaf, sen köper ja en ny om problemet kvarstår ;)
SubMarine skrev:Hade igång VIDA igår så jag passade på att ta en logg. Följande är på tomgångsvarvtal strax efter 1500 rpm i några sekunder, varm motor.
VIDA_lambda_control4.JPG
Ska inte den främre lambdasonden pendla? För här ser det ju ut som att den är död ?:-/ Fast den kanske pendlar så lite så att det inte syns på diagramet.

Så här såg det ut för mig när den bakre sonden var skrot och jag hade luftläckage vid grenröret.

Den som pendlar som bara den är den bakresonden (Svarta strecken) och den andra som ligger mera still är den främre sonden (lila strecken) Detta är när bilen står och går på tomgång.
Bild
almqvistt skrev:Tror det skiljer lite från bil till bil med kanske, Hur ser det ur för dig nu i vida när du har lagat allt ? Hade vart roligt att se,

Mvh
Har tyvärr inte tillgång till vida längre och det blev aldrig kollat heller när jag hade lagat allt :(
DayDreamer skrev: Ska inte den främre lambdasonden pendla? För här ser det ju ut som att den är död ?:-/ Fast den kanske pendlar så lite så att det inte syns på diagramet.

Så här såg det ut för mig när den bakre sonden var skrot och jag hade luftläckage vid grenröret.

Den som pendlar som bara den är den bakresonden (Svarta strecken) och den andra som ligger mera still är den främre sonden (lila strecken) Detta är när bilen står och går på tomgång.
Skalan är från 0 - 3V på den främre så jag tror inte man ser detaljerna i grafen. Ser ut att röra på sig lite iaf :) Sista tredjedelen där det är flatline på allt tror jag var något problem med laptop/Dice.

Edit:
Kom på att jag hade en till bild innan skalan blev ändrad där den främre pendlar. Dock rör sig den bakre inte mycket här :P
VIDA_lambda_control.JPG
VIDA_lambda_control.JPG (58.59 KiB) Visad 295 gånger

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]