Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Det borde ju gå att sätta givaren i den grova slangen direkt efter termostaten. Det passerar ju lite vatten i den hela tiden och mer och mer ju mer termostaten öppnar. Bilens sitter ju i huset direkt efter termostaten och den eftermonterade hamnar kanske 1dm efter huset. Det ser ut som oljekylaren tar sitt vatten direkt från expansionskärlet sen skickar upp det i toppen. Dom två klenare slangarna som går ut från huset har jag inte lyckats lokalisera.
av KnotVillage
Läste på ett forum att någon skrev att termostaten har 2 funktioner. När den öppnar så stänger den även en kanal som leder tillbaka vattnet till motorn när motorn är kall. Ligger det någon sanning i det.
av rid54
KnotVillage skrev:Läste på ett forum att någon skrev att termostaten har 2 funktioner. När den öppnar så stänger den även en kanal som leder tillbaka vattnet till motorn när motorn är kall. Ligger det någon sanning i det.
Ja. Vattnet måste cirkulera, annars blir det punktvis kokning ganska snart. Termostaten måste ju få "känna på" vattnet, så det måste röra sig redan från början. Därför är det inte en bra idé att ta bort termostaten, det stör den tänkta cirkulationsfunktionen.
av KnotVillage
Så då kan ett eller både de mindre utgångarna på termostaten vara till återcirkulation och som ev., enligt tråden jag läste, stängs mer eller mindre när termostaten öppnar.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]