Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
P0nta skrev:Har kollat lite på dessa nu, och visst är det så att de inte har uppdateringen som kom 2012?
Exakt vilken uppdatering är det du tänker på?
av P0nta
W.A.P.E. skrev:Ska du handla se till att få med så mkt garanti som möjligt. Alt köp via Volvohandlare och Volvia försäkring ger dig möjlighet till 15000 mil på maskinskada.
T4 med summum är ju en behaglig vagn. Korta serviceintervaller är det väl på F modellen, man kanske ska undvika T4F och endast leta T4 bensin. Annars har jag för mig att servicen inte drar iväg så farligt på denna motor.
Jo garanti lär man ju försöka få till så mycket som möjligt.
Kollade lite efter t4 men då blir det genast lite dyrare.
Någon som har koll på service priser på dessa?
av P0nta
andersuw skrev:
P0nta skrev:Har kollat lite på dessa nu, och visst är det så att de inte har uppdateringen som kom 2012?
Läste här i tråden att det kom en interiör uppdatering 2012. Eventuellt att motorn blev lite snålare också?

Det jag lägger märke till på dessa 2 bilar är växelspaken. Kollar man på en 13 så ser den modernare ut.
av andersuw
P0nta skrev:Läste här i tråden att det kom en interiör uppdatering 2012. Eventuellt att motorn blev lite snålare också?
Stämmer. En märkbar skillnad i interiören jämfört med tidigare som du kan se på bilderna av de bilar du blev rekommenderad att titta närmare på är att mittkonsolen ser annorlunda ut och att den lilla skärm som tidigare ingick i den flyttats upp och ut ur mittkonsolen så att den bildar en egen "puckel" på instrumentbrädan. Den nya skärmen är i motsats till tidigare i färg och större. En klar förbättring i mina ögon. Vissa motorer fick lite ändrad förbrukning och/eller effekt också men jag vet inte om detta specifikt gäller dem du är intresserad av. Ytterligare en förbättring som kom 2012 är att Volvo on Call nu kunde användas via mobilapp och därvid erbjuda fler tjänster, exempelvis fjärrstart av bränsledriven parkeringsvärmare. Se här för ytterligare info:

http://support.volvocars.com/se/pages/a ... 513bb61128
P0nta skrev:Det jag lägger märke till på dessa 2 bilar är växelspaken. Kollar man på en 13 så ser den modernare ut.
Ja, växelspaken (i alla fall den till automaten) fick ny utformning -13. Jag tror det är möjligt att byta från det gamla spakstället med tillhörande knopp till det nya. Se t.ex. den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=113863
av P0nta
andersuw skrev:
P0nta skrev:Läste här i tråden att det kom en interiör uppdatering 2012. Eventuellt att motorn blev lite snålare också?
Stämmer. En märkbar skillnad i interiören jämfört med tidigare som du kan se på bilderna av de bilar du blev rekommenderad att titta närmare på är att mittkonsolen ser annorlunda ut och att den lilla skärm som tidigare ingick i den flyttats upp och ut ur mittkonsolen så att den bildar en egen "puckel" på instrumentbrädan. Den nya skärmen är i motsats till tidigare i färg och större. En klar förbättring i mina ögon. Vissa motorer fick lite ändrad förbrukning och/eller effekt också men jag vet inte om detta specifikt gäller dem du är intresserad av. Ytterligare en förbättring som kom 2012 är att Volvo on Call nu kunde användas via mobilapp och därvid erbjuda fler tjänster, exempelvis fjärrstart av bränsledriven parkeringsvärmare. Se här för ytterligare info:

http://support.volvocars.com/se/pages/a ... 513bb61128
P0nta skrev:Det jag lägger märke till på dessa 2 bilar är växelspaken. Kollar man på en 13 så ser den modernare ut.
Ja, växelspaken (i alla fall den till automaten) fick ny utformning -13. Jag tror det är möjligt att byta från det gamla spakstället med tillhörande knopp till det nya. Se t.ex. den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=113863
Ahh så det är bara växelspaken som skiljer mellan de jag tittat på och en från 13? Skärmen sitter ju uppe på panelen.
av andersuw
P0nta skrev:Ahh så det är bara växelspaken som skiljer mellan de jag tittat på och en från 13? Skärmen sitter ju uppe på panelen.
Jepp. Är ju mest en estetisk fråga. De förändringar som kom redan MY 12 har större betydelse funktionellt.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
andersuw skrev:
Jo de har MY12 uppgraderingen med "puckeln" - du kan gå på den lättast tecken.
Det luriga är ju att modellår och tillverkningsår inte behöver vara samma, ex börjar en MY12 tillverkas år 2011.
av P0nta
W.A.P.E. skrev:
andersuw skrev:
Jo de har MY12 uppgraderingen med "puckeln" - du kan gå på den lättast tecken.
Det luriga är ju att modellår och tillverkningsår inte behöver vara samma, ex börjar en MY12 tillverkas år 2011.
Så finns puckeln så har man de viktiga uppdateringarna?

Måste passa på att tacka er som tar sig tid att svara på alla mer eller mindre dumma frågor. Det är guld värt!
av andersuw
P0nta skrev:Så finns puckeln så har man de viktiga uppdateringarna?
Ja det skulle jag säga och den kom med MY 12. MY 13 händer såvitt jag vet inget förutom växelväljaren. Nästa intressanta brytpunkt är MY 14 då det nya digitala instrumentet finns tillgängligt och i slutet av modellåret även nya drivlinor (VEA-motorer, åttastegade automatlådor). Men som jag skrev i ett tidigare inlägg vill man då kanske gå ända fram till en bit in i modellår 2015 för att få med allt: nytt infotainmentsystem (Sensus Connect, ej att förväxla med bara Sensus, som kom med MY 12, eller Sensus Connected Touch, som är en påbyggnad till Sensus), ny navigator med fria kartuppdateringar, nytt Premium Sound och, under modellåret, däcktrycksövervakning, först i form av dTPMS och sedan iTPMS.
Användarvisningsbild
av apersson850
Växelväljaren som fanns under 2013 är hemsk. Ser ut som något som ramlat av ett arkadspel från Atari.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]