Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej, frågan var om Polestar är prisvärt, inte varför det inte ingår till alla bilar.
Problemet är att om det är prisvärt eller ej är väldigt upp till var och en, så det är svårt att svara generellt på det. Vilket väl avspeglas i tråden.
av mf135
u till min fråga: Är det någon som har polestar optimerat sin VEA D4 och kan uttala sig om det är någon signifikant skillnad - dvs, om det är värt att lägga pengar på.
var frågan.
Användarvisningsbild
av Slasse
mf135 skrev:
u till min fråga: Är det någon som har polestar optimerat sin VEA D4 och kan uttala sig om det är någon signifikant skillnad - dvs, om det är värt att lägga pengar på.
var frågan.
Bor du i Stockholm så är du välkommen att testa lite med min bil. Upplands Motor Hammarby finns runt hörnet där jag bor om du vill testa den "vanilla" innan. :roll:
av KevinS
Slasse, det var ett trevligt erbjudande, men jag väntar ett tag till. 9000:- är för mycket pengar i dagsläget. Men, hur det ser ut i framtiden...
Hmm, nä, jag får tänka lite mer på detta - är/var mest nyfiken på hur uppgraderingen upplevs.

Mvh, KevinS
Krollspell skrev:Men du hävdar alltså att den mjukvara som t ex avser växellådan i t ex en XC90 T6 för säg runda slängar 800 000 ska behöva tillbehörsoptimeras för att växla på bästa sätt?? Det ska för sjutton ingå i priset inte vara någon extra mjukvara för 10 000 kr!
Nej jag har inte hävdat något sådant. Vad jag däremot påpekat och påpekar igen är att vad du tycker och vad Volvo anser företagsekonomiskt bäst är två olika saker, bland annat därför att du inte är Volvos enda kund. Sedan är det förstås också så att vad som är "bäst växling" beror på vad användaren prioriterar. Annars skulle det ju knappast finnas möjlighet att välja mellan att köra med och utan "sportläge".
Krollspell skrev:Sen att blanda in utveckling och tillverkningskostnader för en framtagen mjukvara i detta fallet är helt olika saker.
Min poäng var ju just att investeringskostnader (t.ex. för utveckling) och tillverkningskostnader inte är samma sak och ger tillverkaren lite olika möjligheter när det gäller hur bilarna standardutrustas och prissätts. Så vad är din invändning?
Krollspell skrev:I en premiumbil ska mjukvaran redan vara bra. Sen är den faktiska kostnaden oftast ca 40% av utpriset till kund. Så inte handlar det om några stora pengar. Och som sagt det skiter köparen i den prisklassen fullständigt i, man förväntar sig få det bästa som i det här fallet Volvo kan erbjuda!
Se min första punkt ovan.
Krollspell skrev:Du får gärna ge mig nått konkret från någon annan tillverkare som erbjuder kunderna att förbättra t ex vx lådan utan att röra bilens hk. Betalar du premiumpriser som vi gör hos Volvo då förväntar åtminstone man sig att vx lådan ska fungera så bra som det nu är möjligt. Att betala extra för ökad effekt är en annan historia om man som kund så önskar.
Såvitt jag vet erbjuder inte Volvo/Polestar någon optimering av enbart växellådan. Man erbjuder optimering av motorn och i samband därmed också optimering av växlingsfunktionen för dem som uppskattar snabbare växlingar och tidigare nedväxling vid gaspådrag. Det är ju inte säkert att alla gör det eftersom resultatet kan bli mindre mjuka växlingar och högre bränsleförbrukning. Och ja, jag vet att Volvo/Polestar anger att bränsleförbrukningen är oförändrad efter optimeringen. Men körning enligt testcykeln är en sak och verklig körning en annan.
Har själv denna motor är också intresserad av skillnaden med och utan.
Vet man om det finns någon Volvo ÅF norr om Sthlm som har en som man kan få känna skillnaden?

Sen om det är prisvärt med 9200:-? Det är väl egentligen bara upp till en själv och svara på...
Hade det vart kampanj (6900:-) på optimeringen också till denna motor när man hade detta för AWD så hade jag förmodligen gjort det. Det priset känns så psykologiskt så mycket bättre, fast man är lurad ändå..

/ J
Twendor skrev:Har en V60 D4 VEA 15 mod 8 steget automat (ord 181/400NM) og har kjørt ca 10000km med Optimeringen som gir (200hk/440 NM) Det er som en annen bil, spesielt i Sportmodus, Ved Eco- kjøring omtrent samme forbruk som før optimeringen ca0,42. I sportmodus ca 1 dl økning ca0,56.
Men alt med gassrespons, gearing og kjørbarheten med bilen har blitt bedre etter optimeringen.
Det er en stor forbedring, og det virker som mange flere Hk enn de 19 optimeringen skal gi. Og mye mere NM enn 40.

Har en BMW 520D X-Drive ( 190hk-400NM my16 8 trinns automat) På prøve for tiden, og den virker faktisk sløv i forhold.

Den er noen hundre kilo tyngre enn Volvoen, men er flere sec dårligere mellom 80-120km. Så der imponerer faktisk Volvoen.
BMW en har også mere støy fra motoren når den blir brukt litt hardt. Så der er Volvoen best.
Forøvrig er BMW 'en bedre på det aller meste ellers. Men er i en annen prisklasse også.
Mvh Twendor
Heisann,

Har du hatt service i Norge etter optimeringen? Synes min ble noe forskjellig etter service. Mener å ha lest at optimering ikke forsvinner ved programvareoppdatering, men må man si i fra om polestar på forhånd? Noen som har peiling?..
Gjorde en uppgradering till Polestar på min D4 VEA automat FWD XC70-16 och måste säga att det blev en avsevärd förbättring, speciellt i sportläget men även i normalt läge. Lite piggare, svarar tidigare på gaspådrag och växlar lite mer aggressivt. Nöjd!
Nimrod23 skrev:Gjorde en uppgradering till Polestar på min D4 VEA automat FWD XC70-16 och måste säga att det blev en avsevärd förbättring, speciellt i sportläget men även i normalt läge. Lite piggare, svarar tidigare på gaspådrag och växlar lite mer aggressivt. Nöjd!
Låter bra! Även jag leker med tanken på att låta Polestaroptimera min D4 VEA automat (V70 -15). Men exakt vad menar du när du säger att den växlar lite mer aggressivt? Och är det bara i sportläget eller även i det vanliga läget?
Användarvisningsbild
av Derank
Det där är något ni fått för er, Polestar i sig gör inget för lådan, det ger sig själv då du får ökat vrid och mer HP, Ta BSR el Rica el vad som helst så kommer du märka att lådan växlar mer agresivt och gasresponsen ökar och hela bilen blir mer på tå, specieelt i sportläget, det har inget med Polestar att göra, sedan får ni tro vad ni vill.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]