Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Lövet skrev:2dl skillnad på 1500 mil ger 350 kr i månaden i skillnad. Det kan inte vara avgörande för ett bilval.
Varför inte? Dessa bilar har väl en förväntad livslängd, i alla fall i Sverige, på runt 20 år. Det blir 84000 kr i skillnad vid oförändrad körsträcka och bränslekostnad. Och om marknaden fungerar som den skall bör ju den skillnaden beaktas även när bilen säljs vidare i begagnat skick.
Användarvisningsbild
av na96gen
andersuw skrev:
Lövet skrev:2dl skillnad på 1500 mil ger 350 kr i månaden i skillnad. Det kan inte vara avgörande för ett bilval.
Varför inte? Dessa bilar har väl en förväntad livslängd, i alla fall i Sverige, på runt 20 år. Det blir 84000 kr i skillnad vid oförändrad körsträcka och bränslekostnad. Och om marknaden fungerar som den skall bör ju den skillnaden beaktas även när bilen säljs vidare i begagnat skick.
Jag håller med Lövet, vore ju roligt att ha samma resonemang med om man ska välja Inscription, 20-tummare, PS ljusd etc som är nästan bortkastat den dagen man ska sälja, ev lite mera lättsålt. Man kan väl inte välja bil för att man ska sälja den? Köp det man vill ha och har råd med.
Jag tycker Diesel är trevligt men har barnsligt roligt in en bensinturbo med massa hästar. Som natt och dag mellan min T6a och gamla D5an i karaktär.
Drar T6an mer? Absolut! Är D5an mer lättsåld, förmodligen, men är den roligare? Aldrig i livet!! 8)
av andersuw
na96gen skrev:Jag håller med Lövet, vore ju roligt att ha samma resonemang med om man ska välja Inscription, 20-tummare, PS ljusd etc som är nästan bortkastat den dagen man ska sälja, ev lite mera lättsålt. Man kan väl inte välja bil för att man ska sälja den? Köp det man vill ha och har råd med.
Nej man bör inte välja bil enbart med tanke på vad som händer när man säljer den. Men det är det väl heller ingen som påstått. Däremot är det rationellt att ta hänsyn till den ekonomiska kalkylen där både bränslekostnad och andrahandsvärde förstås utgör en viktig del.

Sedan står det naturligtvis ändå var och en fritt att välja sådant som Inscription, PS och 20-tummare (jag har de båda förstnämnda i min egen "nya" bil; 20-tummarna är jag helt ointresserad av) och betala dyrt för det nöjet (om man inte som jag väljer att köpa "bättre begagnat"). :-)
na96gen skrev:Jag tycker Diesel är trevligt men har barnsligt roligt in en bensinturbo med massa hästar. Som natt och dag mellan min T6a och gamla D5an i karaktär. Drar T6an mer? Absolut! Är D5an mer lättsåld, förmodligen, men är den roligare? Aldrig i livet!! 8)
Återigen en smaksak. Jag har kört två T5:or på raken och haft lite "barnsligt roligt" med dem. Dock kan jag inte säga att jag egentligen behövt någondera motorn. Det blev T5:or mest för att jag gillar välutrustade bilar, köpte begagnat och då fick lite mer motor än jag egentligen var ute efter på köpet. Inte heller kan jag säga att jag egentligen saknar T5:orna när jag nu "bytt ner mig" till en D4 med "bara" 181 hk. :-)
Användarvisningsbild
av EjS
andersuw skrev:
350 sek pr. månad i 20 år: vad är NPV på den? (Mycket mycket mycket mindre än 12 x 350 x 20 sek!)
av Lövet
"Besparingen" träffar ju inte samma ägare heller. Om bilen behålls i genomsnitt 3 år blir betydelsen ännu mindre.
av zweistein
EjS skrev:En S90 D5/T5 går väl på 1M DKK
Med sådana priser vore ju en Tesla det givna valet, då prisnivån inte kan vara av betydelse då man är beredd att betala 1.25 MSKR :-O) för en Volvo. Dessutom skulle bränsleekonomin bli strålande. I Danmark skulle man ju kunna köra kors och tvärs på en eltankning( 50 mils räckvidd) :lol:
av zweistein
vad är NPV på den? (Mycket mycket mycket mindre än 12 x 350 x 20 sek!)
Med den räntenivå vi har numera har och med tanke på vad alla miljöväktare kan tänkas ställa till med för drivmedelsskatter så har jag svårt för att tänka mig NPV skulle vara mindre
Användarvisningsbild
av EjS
zweistein skrev:
EjS skrev:En S90 D5/T5 går väl på 1M DKK
Med sådana priser vore ju en Tesla det givna valet, då prisnivån inte kan vara av betydelse då man är beredd att betala 1.25 MSKR :-O) för en Volvo. Dessutom skulle bränsleekonomin bli strålande. I Danmark skulle man ju kunna köra kors och tvärs på en eltankning( 50 mils räckvidd) :lol:
Haha - nu blir det lurigt! Pga. ett gammalt politisk avtal så är el-bilar utan avgift i Danmark, dvs. Tesla från 500.000 dkk.

Så den är väldig populär. Problemet är att om du buskör håller batterin 100 km och man ser aldrig en Tesla på motorvägen med +100 knyck. Så det är ju begränsad hur mycket roligt man har för den del.
Användarvisningsbild
av EjS
zweistein skrev:
vad är NPV på den? (Mycket mycket mycket mindre än 12 x 350 x 20 sek!)
Med den räntenivå vi har numera har och med tanke på vad alla miljöväktare kan tänkas ställa till med för drivmedelsskatter så har jag svårt för att tänka mig NPV skulle vara mindre
Medmindre du använder negativ ränta kan inte NPV bli mindre.

Du sätter ju själva räntan för NPV beroende på vilken avkastning du kan få. Om du betalar ut huslånet för pengarne har du rätt. Om du investerar slanten i vindturbiner i Danmark är din ROI 15% pa. Bild
av zweistein
EjS skrev:Haha - nu blir det lurigt! Pga. ett gammalt politisk avtal så är el-bilar utan avgift i Danmark, dvs. Tesla från 500.000 dkk.

Så den är väldig populär. Problemet är att om du buskör håller batterin 100 km och man ser aldrig en Tesla på motorvägen med +100 knyck. Så det är ju begränsad hur mycket roligt man har för den del.
Man blir grön av avundsjuka. En fullutrustad Tesla skulle ungefär kosta 1.2 Mskr. Med danska priser skulle jag behålla min BMW och ha Teslan för finkörning till golfbanan. Där är ju massor av plats för klubbor mm både fram och bak.

Kanske har jag varit alltför godtrogen när jag såg att man kunde köra 50 mil. På deras hemsida kan man testa med olika förutsättningar och 50 mil om man kör under 100km/h 20 grader varmt och ingen kylning i bilen. Vid 110 km/tim 0 grader ute och värme inne skulle batteriet räcka knappt 30 mil.
Förmodligen glädjesiffror. För hur skall man kunna låta bli att vinna rödljus-rallyt? Dessutom ljudlöst!
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]