Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
osla skrev:
andersuw skrev:
osla skrev:måste ju få upp tempen snabbare om man har lite motstånd, att bara tomvarva ger ju inget, men om man får ha motstånd så åker ju tempen upp direkt
Nej så funkar det inte. Högre varv alstrar mer värme och får upp tempen fortare, allt annat lika. Det är därför lådan är programmerad att bete sig som den gör.

nu är det ju inte samma sak, men att bara köra på låg växel och varva så tar det längre tid innan värmen kommer, om man däremot belastar motorn hårt, så det går tungt och med normala varv och fullt turbo tryck så får man upp tempen betydligt snabbare
Om du kör lika fort i båda fallen kommer värmen snabbare om du kör på låg växel och varvar lite mer än normalt och det är ju det som är av intresse för diskussionen i den här tråden.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om ni nu har motorn igång när ni skrapar rutorna, lägg i D på automaten och parkeringsbromsen ansatt så belastar det motorn och växellådan litegrann iallafall för att få upp värmen:)
av andersuw
~Kalle~ skrev:Om ni nu har motorn igång när ni skrapar rutorna, lägg i D på automaten och parkeringsbromsen ansatt så belastar det motorn och växellådan litegrann iallafall för att få upp värmen:)
Detta funkar säkert på äldre automater. På min V70 D4 -15 med åttastegad automat misstänker jag att lådan övergår i neutralläge när bilen känner att den står still och p-bromsen (eller den vanliga bromsen) är ansatt. Någon som vet säkert besked om hur detta fungerar?
av andersuw
apersson850 skrev:Det går på min. Parkeringsbromsen släpper inte förrän man trycker på gasen, och då måste man ha bältet på sig också.
Visst. Men ligger bilen fortfarande och "skaver" på momentomvandlaren med p-bromsen i? Jag har inte försökt specialstudera beteendet hos min egen D4 -15 ännu men min gissning är att den automatiskt och temporärt övergår i neutralläge (för att spara bränsle) och kopplar in lådan först när man trycker på gasen för att köra iväg.

EDIT:

Jag har nu av ren nyfikenhet kollat upp hur det förhåller sig på den här punkten på min egen "nya" bil (V70 D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat). Allmänt gäller att det på Volviska finns något som heter "neutralkontroll" och som innebär att automatlådan under vissa omständigheter frikopplar trots att D-läget är valt. Mig veterligen dök den här funktionen först upp på P2-generationen men det är långt ifrån alla bilar i den generationen eller senare som har den. Dels tror jag inte alla bilar haft denna funktion från fabrik, dels har den uppenbarligen ställt till problem för vissa enskilda kunder som därför valt att i efterhand programmera bort den hos sin Volvo ÅF (vilket uppenbarligen varit möjligt på åtminstone en del bilar).

För min egen bil kan jag med hjälp av den synnerligen detaljerade spec på just den bilen som jag via chassinumret hittat på den site jag länkar till nedan

https://www.partslink24.com/partslink24/user/login.do

se att den har neutralkontroll. I specen står bland annat följande:

Utrustning: DC02
Benämning: Neutral control auto gear
Utformning: With neutral control function

VIDA berättar sedan följande om hur neutralkontrollen fungerar på en bil som min egen (chassinumret inmatat under "bilprofil" i VIDA):

Neutralkontroll (finns endast på vissa modeller)
Detta är en funktion som aktiveras när föraren stannar fordonet och fordonet står still exempelvis vid ett stoppljus. Styrenhet transmission (TCM) kopplar då delvis ur koppling C1 vilket gör att växellådans drivning framåt släpper och motorns last minskar. Funktionen gör att bränsleförbrukningen samt vibrationer minskar under tomgång. När föraren släpper bromsen kopplas koppling C1 in och återtar drivningen.
För att neutralkontrollfunktionen ska aktiveras måste bland annat dessa villkor uppfyllas:

växelväljaren i läge D
oljetemperatur över + 10 °C
gaspedalläge mindre än 3%
bromspedal nertryckt
hastighet 0 km/h
motorvarv mindre än 1500 r/min.

Det sägs inget om P-bromsen vilket sannolikt betyder att neutralen inte går i med P-bromsen ansatt om inte bromspedalen också är nedtryckt. Dessutom funkar neutralkontrollen uppenbarligen bara om oljetemperaturen (rimligen den i växellådan snarare än motorn) är över +10 grader C och det dröjer säkert en bra stund innan den når dit om bilen är rejält kall i utgångsläget. Så man borde även på en bil som min kunna förstärka uppvärmningsfunktion genom att lägga i D-läget när man står och värmer istället för att ligga kvar på P.

Lyckligtvis har jag än så länge (peppar, peppar) inte märkt av några olägenheter från neutralkontrollen. Förhoppningsvis har Volvo/Aisin så småningom fått ordning på denna så att det inte blir några obehagliga ryck till följd av sen inkoppling av drivningen när man släpper bromsen och gasar på igen.

Med start/stopp-funktionen aktiverad måste ju för övrigt bilen rimligen lägga lådan i neutralläge innan motorn återstartas och peta i växel först när motorn gått igång. Så kanske är det mot den bakgrunden inte ens möjligt att få neutralkontrollen bortprogrammerad på de nyaste bilarna.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Förr satt det ju i alla fall en temp-givare på oljan i automaten.

Om man ansträngde automaten för hårt så oljan blev för varm så börjar lådan växla hårt i.o.m att den kör lock-up hela tiden för att minsk slirning och ytterligare uppvärmning.

Men i dessa tider av galen spariver har man kanske sparat bort den på senaste modellen.
Den låda som sitter i min bil (V70 D4 -15 med åttastegad automat) har i vart fall oljetempgivare (enligt VIDA) och lock-upfunktionen används inte förrän temperaturen passerat +20 C. Hur det är på dess sexväxlade föregångare har jag inte kollat.
av HakanF
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Det går på min. Parkeringsbromsen släpper inte förrän man trycker på gasen, och då måste man ha bältet på sig också.
Visst. Men ligger bilen fortfarande och "skaver" på momentomvandlaren med p-bromsen i? Jag har inte försökt specialstudera beteendet hos min egen D4 -15 ännu men min gissning är att den automatiskt och temporärt övergår i neutralläge (för att spara bränsle) och kopplar in lådan först när man trycker på gasen för att köra iväg.

Det sägs inget om P-bromsen vilket sannolikt betyder att neutralen inte går i med P-bromsen ansatt om inte bromspedalen också är nedtryckt. Dessutom funkar neutralkontrollen uppenbarligen bara om oljetemperaturen (rimligen den i växellådan snarare än motorn) är över +10 grader C och det dröjer säkert en bra stund innan den når dit om bilen är rejält kall i utgångsläget. Så man borde även på en bil som min kunna förstärka uppvärmningsfunktion genom att lägga i D-läget när man står och värmer istället för att ligga kvar på P.
P-broms samt D eller R under någon minut gör att man slipper slira iväg som en pensionär på min bil iaf...
Användarvisningsbild
av EjS
Ni måste inte sätta i D eller R och gå ifrån bilen.

Det finns ett syfte med att manska sitta i stolen och trycka på broms för att man kan sätta i D.

Det nästa blir väl ni sätter på vikt på gaspedalen för att få upp varvet på motorn medan barnen springar runt bilen och lekar ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Min automatlåda lägger aldrig i N på eget bevåg. Så "vissa modeller" omfattar tydligen inte min bil, i alla fall. Jag kan se, med hjälp av OBD II interface och lämplig app, att förbrukningen i liter/h minskar med 20% om jag själv lägger i N när bilen står stilla vid exempelvis rödljus, jämfört med att stå i läge D med foten på bromsen.
Så visst är det så att bilen jobbar mer när den rör om i momentomvandlaroljan om utgående axel är blockerad. Något som naturligtvis leder till snabbare uppvärmning om man står still på tomgång med läge D i och parkeringsbromsen ansatt.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]