Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
Nu som våren är i anmarsj så tänker jag fortfarande på värme. –ja värme i en vinterkald bil.
Jag funderar såhär: mina önsken är värme i kupeen, lite värme i motoren samt et fulladad batteri. Bilen står i tät garasje, ingen ide att starta dieselvärmaren. Kör korta strecken dårligt med laddning av batteri. Gillar inte att sätta mig inn i frusen bil med iskalda läder stolar.

Om jag går för kupefläkt, slagvärmare och batteriladare från Calix eller Defa så måste ju detta styrast så att värmen i kupe och motor är påslagen max 2 timmar, men två timmar batteriladning värkar lite snålt. Därför måste detta styrast av et avanserat tidsur som skiljer på ladare och uppvärmning, finnst där andra utvägar?
Jag tänker såhär: Et separat anslutningspunkt för batteriladare så att denna kan stå på hela natten, samt et separat anslutningspunkt til motorvärmare och värmefläkt som kan styras av et enkelt tidsur. Altså två anslutningspunkter i fronten på bilen, två sladdar att dra ur på morgonen.
av Kimmen90
Sulten skrev:Nu som våren är i anmarsj så tänker jag.....
Har du el 24/7 på parkeringen så tror jag att Calix har så att du in ifrån bilen kan sätta en timer på motor/kupévärmare som även känner utav utetemp.

Koppla laddaren förbi den timern och ditt problem är löst ☺
av oldtimersmc
KeeM skrev:Hej,

jag ringde Bilia och frågade.

En fastmonterad batteriladdare med frontuttag: 4300:-
En fastmonterad batteriladdare, motorvärmare, kupeuttag och frontuttag: 7500:-

Nej tiden är ju ett problem. Samt att man måste öppna huven med en separat laddare + pilla upp en lucka. Även om det är ett rätt lugnt område så är jag osäker på om jag vill ha motorhuven öppen.

Edit: Det är en 5A som är fastmonterad. Fungerar det om man låter stolpen gå igång 30 min varje dag och ladda? Som någon sorts underhållsladdning. Vi kör ofta lika långt som vi har igång dieslvärmaren.

Har gjort 3 st sådana (7500kr) montage i egen regi och det har ju blivit några timmar under huven (bilen) men när man väl är klar så är man riktigt nöjd och istället för att betala 22500 så har jag lagt ca11K dvs halva priset men till priset av ca 18 timmars eget arbete+segerns sötma

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]