Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att ni inte märker något är för att förändringen kommer successivt.
Den spårar mera och i kurvor får man korrigera då den pga glappet i bussningen inte håller riktningen när du svänger, dvs bakvagnen blir instabil. Och märks mera i högre farter. Däremot tänkte jag nog inte på något extra klonkande.
Det blir stor skillnad, men det märker du inte förrän de är utbytta för man åker runt och "tror" att bilen ska uppträda på det viset, dvs det blir en vana att sitta och småkorrigera.
Bytte mina vid c:a 12000mil då började ena sidan bli dålig. Har förstått det som att gummibussningen släpper från Aluminiumet pga korrosion i aluminiumet.
Fick även byta detta på min gamla V70 från -99 så problemet är ju inte direkt nytt för Volvo.
4000 gick bytet på hos Volvo. Den gamla V70:n bytte jag på en Meca verkstad för en 1000-lapp billigare än hos Volvo.
AndS skrev:Att ni inte märker något är för att förändringen kommer successivt.
Den spårar mera och i kurvor får man korrigera då den pga glappet i bussningen inte håller riktningen när du svänger, dvs bakvagnen blir instabil. Och märks mera i högre farter. Däremot tänkte jag nog inte på något extra klonkande.
Det blir stor skillnad, men det märker du inte förrän de är utbytta för man åker runt och "tror" att bilen ska uppträda på det viset, dvs det blir en vana att sitta och småkorrigera.
Låter rimligt, ska ha det i åtanke när jag byter framöver. Det är verkligen olika vad man får för beteende och hur mkt det märks med dåliga bussningar.
Körde min fars 850 GLT när det begav sig med dåliga bussningar i bakvagnen. Kändes som båda hjulen bak satt löst så stannade efter 2km för att kolla att skruvarna var kvar, där kan vi snacka om instabil bakvagn.
av svanberg
Det är ytterringen på bussningen som rostar och tillslut släpper bussningen. Då blir det klonkljud och då bör man byta omgående!

Tänk på att vid bytet ha rätt verktyg så bussningen får rätt position och vinkel, den skall ej sitta "rakt" som man lätt kan tro.

Om bilen inte gått för långt och inte är för gammal, kolla goodwill ;) kan ibland få 50%.
Jag köpte min XC70 nyss så jag har inte vant mig med en succesivt sämre väghållning och min andrabil är en cooper S och där är jag van med millimeterprecision i styrningen och jag tycker att volvon går som tåget..
Finns det inte typ powerflex att byta till istället för svart mjukt gummi som jag antar att det är?
akterspegel skrev:Jag köpte min XC70 nyss så jag har inte vant mig med en succesivt sämre väghållning och min andrabil är en cooper S och där är jag van med millimeterprecision i styrningen och jag tycker att volvon går som tåget..
Finns det inte typ powerflex att byta till istället för svart mjukt gummi som jag antar att det är?
Men då har du inte kört den med friska bussningar, alternativt att de inte blivit så utslitna att gummit har släppt från hållaren.
Jo, vi har en småbil också med hårdare fjädring och lågprofilare men det går inte att jämföra då Volvon går så mycket mjukare och mjukheten i sig kan vara svår att skilja från viss instabilitet om du jämför med dessa "minigokart".
Men vi är ju olika att uppfatta hur bilar fjädrar och beter sig på vägen så även här finns skillnader, även mellan modeller som V70 standard och sportchassie och motsvarande på XC70, samt däck/bred/profil så det finns många parametrar som kan lura en. Man kan ju luras av däck/bredd/profil och tro att det är största orsak då det kan vara dåliga delar i chassiet som bussningar/leder/etc.
Men om du går in i en lite snävare kurva i hastigheter runt 90-100 km och bilen går helt stabilt utan att du behöver korrigera då är de kanske inte så dåliga.
Nu har jag själv ingen erfarenhet av ämnet som diskuteras i denna tråd, men räcker det inte med att bara byta bussningen enligt nedan

https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P389763.aspx

Är det inte gummit i bussningen som slits av ålder och mekaniska rörelser, och som därmed leder till svajig bakvagn?

Rätta mig om jag har fel.
HakanF skrev:Ja det är den bussningen som ska bytas.

Men man kan undra om det finns förstärkta bussningar till polis/ambulansbilarna?
Jag misstänkte det. Trådens rubricering är därmed något vilseledande, då det inte är bärarmens fästen som är slut utan bussningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

webasto doserpump v70n 07

Hej. Doserpumpen till dieselvärmaren gick s&[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]