- fre 19 feb 2016, 11:02
#1049966
Skall uppdatera denna tråden också. Har gjort läcksökning nu med hjälp av min egentillverkade utrustning (större blomspruta modifierad med tryckgivare och "tryckluftanslutning"). Anslutningen mot turbosystemet gjorde jag med 50mm "avloppspropp" där jag monterat en "tryckluftanslutning-nippel". Jag lossade vid turbon och kunde montera min avloppspropp i systemet via en befintlig 2"-slanganslutning som sitter strax efter att laddluften svängt framåt (sorry för dålig beskrivning).
Jag satte inte in någon begränsning vid luft in till motorn utan litade på att cylindrar/ventiler och övrigt skulle hålla tätt. Tyvärr kunde jag inte bygga tryck med tryckprovaren, läckaget var för stort alt. min tryckprovare pumpade för liten mängd luft i förhållande till läckaget (skall kolla om jag kan använda typ luftmadrasspump för att åka luftkapaciteten som modifiering).
Efter att ha monterat av fronten på bilen så var det dock uppenbart (oljeklegg) att jag hade en läcka vid laddluftkylarens utlopp. Jag hade av laddluft-kylaren (och svor hundra gånger över de två insexskruvarna som sitter för d-ligt till). Gjorde rent anslutningarna på laddluftkylaren och återmonterade. Eftersom det var 5 grader varmt, blåste o regnade och jag hade begynnande feber så kände jag inte för att tryckprova efter monteringen så jag vet ej om det blev tätt. Förmodligen så borde jag handla ny packning, men det får vänta tills varmare väder.
Upplevelsen av bilen är att laddlufttryck svarar bättre på pådrag nu men att det inte hade något effekt på mina symptom. Problemen som jag upplever med bilen är ju två.
Dels är det vibrationer/skakning som kommer vid acceleration runt 1800rpm. Dels är det vibrationer/skakningar som kommer vid motorvägskörning, börjar förnimmas vid 110km/h, ordentligt märkbara och hörbara vid 120km/h (och högre). Hela tiden har ju frågan varit om det är samma problem som visar sig eller om detta är två skilda problem?
Jag hade möjligheten att köra bilen på tjänsteresa själv för någon vecka sedan och har därför både nya och nygamla teorier. Jag tror att det är två olika problem. Vid accelerationsskakningarna så ser jag att jag dessa faktiskt verkar sammanfalla med att flöde/tryck ligger i eller till och med över kompressorns pumplinje. Kanske har jag högt motstånd i katalysator/partikelfilter som gör att kompressorn inte får upp flödet => VNT ansätter ännu högre tryckfall för att öka laddtryck => pumpning??
Vad gäller vibrationerna vid motorväg så har jag haft OBD-data uppe för att verkligen kunna hitta något samband, och jag kan inte hitta något samband med motordata hur jag än försökte. Tvärtom så tycker jag mig kunna säga att vibrationerna (finns framför allt i sidled(!) samt höjdled(!) ej i färdriktningen) enbart är hastighetsberoende, att de ligger kvar även om jag frikopplar och gasar, eller om jag lägger i fri-växel och gasar. Kanske är de mer uttalade vid konstantfart än vid acceleration??
Spelade in både ljud och vibrationer och har analyserat detta och så försöker jag matcha detta mot eventuella källor i bilen (se annat inlägg), i korthet att se vilka frekvenser som finns i bilen från vevaxel-rotation till hjulrotation och allt där emellan. Nuvarande misstänkt är någon av de två sekundäraxlarna (lagerspel eller annat) i växellådan som ev. stämmer överens med de frekvenstoppar som jag hittar både i vibrationsdatan och ljuddatan. Dock så lovar jag mig själv att inte göra någon åtgärd innan jag är fullständigt övertygad om orsak/källa.. :). Fortsättning följer..