Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jonnybcool skrev:Det är ju just de att om den nu "ska" läcka lite olja och fortsätter den som den gör nu lär man väl få påbackning på besiktningen sen när den skall dit första gången och är sur av olja under. Så ska det ju ändå inte va. Kan ju inte va "tänkt" att en motor ska fukta olja på utsidan, varken ur miljösynpunkt eller av andra anledningar.
Såvitt jag vet är inte oljeläckage något som besiktningen ger anmärkning för (i alla fall så länge oljan inte direkt sprutar ur bilen på ett sätt som allvarligt hotar säkerheten och/eller miljön). Det har hänt mig flera gånger att oljeläckage upptäckts vid besiktning. Senast handlade det om läckage i styrservon. Men det har aldrig renderat något annat än ett påpekande av modell "bra att veta" och sådana påpekanden skall man ju enbart vara tacksam för. Det är ju en slags "fringe benefit" att besiktningen påtalar sådant som egentligen ligger utanför deras domän men som man som bilägare ändå har ett intresse av att åtgärda.

Sedan skall förstås inte motorn läcka olja. På den punkten är jag helt på din sida.
Användarvisningsbild
av MartinS
Besiktningen skall ge anmärkning om motorn läcker olja, det är ju en miljöförorening om så är fallet. Jag har kompisar som fått nedslag för att det har hängt en (!) droppe under tråget.
Perra83 skrev:En MY15 har en stund kvar till sin första besiktning. Det kan nog bli några anmärkningar framöver om inte Volvo tätar till problemet.
Så är det ju. Jag tänker inte ge mig förens det är helt åtgärdat. Funkar det inte den här gången kanske man skulle vända sig till Vi Bilägare m.m med lite info så de kanske kan skriva lite. Om det kommer ut mer kanske Volvo får lite eld i baken. Det är ju inte bara oljeläckage som verkar vara problem med D4 Vea, har hört att topplocken bytts på några och även egr är många som bytts också. Så ska de kör med denna motor i de flesta plattformar som säljs nu så lär de ju få göra åtgärder annars får de nog problem.
MartinS skrev:Besiktningen skall ge anmärkning om motorn läcker olja, det är ju en miljöförorening om så är fallet. Jag har kompisar som fått nedslag för att det har hängt en (!) droppe under tråget.
Som jag nämnde kan jag tänka mig att bilprovningen regelmässigt anmärker på detta om det gäller ett kraftigt oljeläckage. Vid lindrigt oljeläckage kan jag bara konstatera att praxis varierar kraftigt om det du säger om dina kompisar stämmer. Själv har jag som sagt aldrig fått anmärkning på grund av oljeläckage trots att jag haft det i någon form vid rätt många besiktningar vid det här laget, senast i form av läckande styrservo respektive läckage på stötdämpare fram, vilket i båda fallen upptäcktes vid just besiktning utan att för den skull föranleda någon anmärkning. På min 855 T5 kom det dessutom ständigt lite oljekladd ur laddluftkylaren nedtill vilket aldrig föranledde vare sig påpekande eller anmärkning under de drygt 11 år jag ägde bilen.
Va inne på rejmes nu en snabbis och bad dem hissa upp och kolla hur det såg ut under nu efter andra åtgärden och jag har kört ca 110 mil sen den va inne. Och den va torr :)
Peppar peppar så får man hoppas att den håller sig så.
av OskarL
Har drabbats av detta problem på min XC60 D4 VEA (MY14) nu. Har någon här koll på om den aktuella packningen där det läcker förbi olja är något som Volvo tagit på sig att åtgärda? Eller om någon möjligtvis har Volvos artikelnummer för den packningen?
IMG_20190424_190413_crop_655x734.jpg
IMG_20190424_190413_crop_655x734.jpg (53.53 KiB) Visad 1188 gånger
Användarvisningsbild
av ABY
Verkar vara samma fel på min V90 D4. Eller? Slangen går upp precis bakom oljetråget.
Bilagor
08FEFC4F-B1FB-4979-A363-AE54AB9D59C8.jpeg
08FEFC4F-B1FB-4979-A363-AE54AB9D59C8.jpeg (632.56 KiB) Visad 936 gånger
Om det finns någon praxis hos olika bilprovningsföretag så är det oljefuktigt = OK, hänger droppar = underkänt.
Torka av före besiktning så kan man komma undan med rätt mycket.

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]