Om LMM är något fel med ska det visa felkod av något slag. Kopplar du bort den ska motorn gå enligt ett "nödprogram" och bör gå bättre.
Dessa värden gäller en 016 LMM, borde ge en fingervisning om vad det ska vara. Ska kolla ikväll i min bok om det står andra värden där
* Tändning av.
* Lossa kontakten till LMM.
* Peta bak gummit mot kabeln (så du når trådarna in i kontakten). Mät från denna sida...
* Resistans mellan stift 1 och chassi = 0 ohm.
* Koppla in kontakten till LMM.
* Tändning på (varningslampor lyser i panelen).
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
* Spänning mellan stift 5 och chassi = Batterispänning.
* Starta motorn.
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = ca 2,3 volt (ökar med varvtalet).
hilolen skrev:problemet är att jag har LMM med 010 på dem sista, och den är inte lätt att hitta och jag känner ingen som har en. Det går att hitta på bildelsbasen men då tycker jag att dem kostar för mycket för att det kanske blir bättre
Jo det kostar att "ligga på topp", Laddningsregulatorn till generatorn på B234F kostar 840sek (AD-Center) mot 109sek till B230F (Biltema), kom undan med drygt 500sek från USA. Då var frakten c:a 250sek. Hela generatorn kostar c:a 6000sek (Volvo) och 4200sek (Skruvat) mot 949sek till B230F (Biltema)
Mvh
Lennart
Edit, det enda det står är att mätt mellan stift 2 och 3 på LMM-en ska vara 2,5 - 4Ohm