Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Att det finns få sådana exempel beror inte på att motorn inte håller utan för att långfärdsåkare och taxi har köpt andra drivmedel. Det finns ett gäng om man letar: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=v7 ... h&sp=1&cp=
av mattish
Arne skrev:Jag skulle vilja höra om någon uppnått 40000 mil med en 2,0F
Motorn 2,0 är garanterat en motor som finns i så många fler exemplar än 2,5T och säkert väldigt många som rullat över 40000 mil.
Men precis som någon annan skrivit ovan så är det kanske ingen motor man väljer när man kör taxi eller som säljare. Anledningen är ju inte att den inte håller utan att diesel och biogasbilarna är vanligare som sådana bilar?

2,0F såldes istället som en Svenssonbil, lågt prissatt till personer som inte kör så mycket och/eller vill ha en ny och säker bil till rimliga pengar. Driftkostnaderna 2,0F mot 2,5T är till 2,0 fördel med skatt, försäkring och underhåll. Har några kollegor som har just 2,0F med kinetic som såldes som lagerbilar 2008-2009. Dom är väldigt nöjda, både med bilarna och kostnaderna. Samtidigt så är dom fullständigt ointresserade av bilar så länge den tar dom från A till Ö utan att protestera.
av Niclas
börne skrev:Vad ligger skatten på en 2,0F? Har för mig en 2,5FT var c:a tusen spänn billigare än min. Men sen behöver den ju servas Två gånger om året om man kör 3000 om året. Gäller väl även en 2,0F?
På en 2,0F behöver du serva den 3 gånger om året, var 1000:e mil.
Användarvisningsbild
av batmac
Skatten ligger på 1449, höjdes från 1200-nånting.

Betalade typ 1700 för oljeservicen på Volvo, vilket jag tyckte var...dyrt :cry:
av Rådlös
Vi kan förtydliga detta med serviceintervallerna för den som eventuellt inte visste. Och skall man försöka göra en bilbudget kan det ju vara bra att känna till.

Det är "två olika" sorters servicear på en 2.0F. Vi kan kalla dom Stor och Liten service, så blir det enkelt att "greppa". Stor service innebär samma som för alla andra bilar, kontroll av bromsar, däck, belysning, motorns funktioner etc. etc. samt olje- och filterbyte. Detta skall göras var 2000 mil. (Jag har ett schema om någon skulle vara nyfiken på det). Liten service innebär olje- och filterbyte. Den görs var 1000 mil, men eftersom det sammanfaller var annan gång med Stor service så räknas den in där.

Om man nu kör t.ex 3000 mil om året så kanske det kan tyckas onödigt dyrt eller opraktiskt eller något annat? Men den som kör så mycket gör det nog i många fall i tjänsten eller långpendlar till och från jobbet. Då är det ju meningen att man skall få någon sorts kompensation eller ersättning för detta. Jag vet, jag har själv jobbat under sådana förhållanden. Dock inte med min V70 2.0F. Ersättningarna var snålt tilltagna och reseavdragen i deklarationen var alldeles för schablonmässigt uträknade och kunde slå väldigt fel. Så detta blir en diskussion som vi kan ta en annan gång någon annan stans.

Men om man är någorlunda mån om sin bil oavsett vad för motortyp det handlar om, så byter man motorolja minst en gång om året. Och då vanligtvis inför varje vinter. Så även om man bara kör 1000 mil om året så inträffar ju den Lilla servicen ändå och man byter oljan och filtret.

Varför byter man olja och filter så ofta i en FFV? (Flexi Fuel Vehicle) Jo, etanol som läcker förbi kolvar och kolvringar (det sker i alla bilar oavsett vilken motortyp det är) blandar sig mycket ogärna med motorolja. Det gör bensin däremot eftersom dom har samma ursprung. Det finns en metod att motverka detta. Varmkör bilen regelbundet så att motorvärmen får etanolen att dunsta bort ur motoroljan. Undvik alltså korta och upprepade småkörningar och kallstarter, skulle man kunna säga. Men detta gäller ju alla bilar oavsett vilken motortyp det är. Känner ni igen uttrycket? Det beror nog på att bilmässigt är inte en FFV så konstigt ovanligt jämfört med andra bilar. Dom ser ut som andra bilar och fungerar som andra bilar. Det finns ett skäl till varför man skall byta olja och filter så ofta och det har på sätt och vis en positiv orsak, om man vill se det så? Etanol har en bra lösande förmåga på kokslagringar och sot i motorn. Det som etanolen löser hamnar ju så småningom i oljan. Därför bl.a byter man olja ofta.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]