Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@andresa 80: tack för tipset, ska inom volvo på måndag och be dem programmera den "nya" TCMn.
Det är samma nummer på boxarna, bara tillverkningsdatumet skiljer, dock samma år.
Det måste vara nåt fel på styrenheten, för den vill inte låsa 3an och 4an i "D". Tjuvkopplade mig in på ledningarna till LU, och med hjälp av en multimeter kunde se att den får styrström vid växlingar, och när den låser i 5an, men inget tecken på styrström i 3an eller 4an. Lossade locket på lådan idag, och som milktrucker sa skruvade ut justerskruven på LUsolenoiden ett halvt varv, men utan resultat. Ska filma hur lådan beter sig i morgon och lägger ut, lättare förstå när man ser det.
Var på volvo idag och bokade tid för omprogrammering av TCM.
Mekanikerna där visste inte om boxen kunde omprogrammeras, eller om måste först "tömmas", och det måste i så fall göras i den bilen den satt i. Bilen den satt i finns inte längre, och jag undrar om nån här vet om man bara kan köra in ny programvara utan att tömma den först?
Var precis på Bilia, där bytte han TCMn (en begagnad, bil med samma motor/låda och årsmodell).
Först ville inte programvaran in i boxen, och han försökte flera gånger. Sen när han gav upp och skulle koppla bort VIDA från bilen upptäckte jag att tändningen inte var på (klantigt av honom att glömma en så väsentlig detalj...). Med tändningen på gick den nya programvaran in i boxen utan problem. Bilen är provkörd, och allting fungerar som det skall igen:) Inget mer slirande, och den låser nu som den egentligen ska göra. Den är dock lite märklig efter nollad adaption, men allt ser ändå ljust ut.
Tack för all hjälp jag har fått här, uppskattar det verkligen!
och jag får ta åt mig äran igen 8)
slutet gott och allting gott
man kan lära växellådan själv. Det är en massa moment som ska gås igenom och det tar en stund att utföra. Har struntat i att lära lådan på min bil och det är ingen skillnad mot innan
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]