Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom framdäcken är så mycket mer slitna så snurrar de fortare än bak och system kan tro att det spinner och därför larma och aktivera anti spinn/sladd.

Därför sätter jag alltid bästa däcken fram vid varje skifte så de slits jämt hela tiden så alla fyra tar slut samtidigt och byts samtidigt

Olika stora eller olika slitna däck ar aldrig bra

Problemet kan tom uppstå på 2WD bilar om däcken är för ojämna så antispinn/antisladd går in.

Sätt nya däcken fram så slits de snart ned och däcken lir lika stora och problemen är borta

Bäst är så klart att ha lika stora däck så slits lamellerna mindre i Haldexen
Bästa däcken fram??? Hur tänkte du nu? Är haldexkopplingens eventuella slitage viktigare än säkerheten? Är den så känslig anser du?
ALLTID bästa däcken bak, det är oomkullrunkeligt (om man inte ägnar sig åt drifting).
Den tiden är förbi och detta har runkats omkull...... idag har alla bilar antisladd som förhindrar detta.

Dessutom, FWD och on-demand-AWD bilar sliter ut framhjulen mycket snabbare än bak. Sätter du de bästa däcken fram så slites de ned och vips har du bästa däcken bak och det är dags att skifta igen.

Gör man så slits alla däcken ut samtidigt och man kan skifta alla 4 på samma gång och undviker problem.

Kör du med allt för olika stora däck kan t.o.m. antispinn/antisladd få för sig att skillnaden i rotationshastighet beror på hjulspinn och strypa motorn och aktivera AWDn som i den andra tråden.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=110751
Om man utgår från fyra nya däck och alltid sätter bästa fram på en FWD/Haldex bil när man skiftar sommar/vinter så skiljer det max 1-2mm mellan fram och bakaxel vid normala miltal. Det är långt bättre än att ha pisseslut däck fram och flång nya bak.
MartinS skrev:Om man utgår från fyra nya däck och alltid sätter bästa fram på en FWD/Haldex bil när man skiftar sommar/vinter så skiljer det max 1-2mm mellan fram och bakaxel vid normala miltal. Det är långt bättre än att ha pisseslut däck fram och flång nya bak.
Kan bara hålla med till 300%

Dessutom bygger ju hela argumentationen på att om du har slut framdäck far du rakt av vägen och in i ett träd. Är däcken slut bak kan det släppa bak på samma sätt och du far in i samma träd men kanske med sidan på bilen istället. Och det är bättre att crasha med fronten än sidan.

Skiftar du runt däcken med bästa fram så slits det jämt så slipper du att någon av axlarna blir helslut och släpper först.
MartinS skrev:Om man utgår från fyra nya däck och alltid sätter bästa fram på en FWD/Haldex bil när man skiftar sommar/vinter så skiljer det max 1-2mm mellan fram och bakaxel vid normala miltal. Det är långt bättre än att ha pisseslut däck fram och flång nya bak.

Martin testa att sätta de "pissesluta" däcken bak och tag en tur så får du se (se till att du inte har någon med dig eller omgivande trafik) jag kan garantera dig en häftig upplevelse...
VolvoB20 skrev:
Kan bara hålla med till 300%

Dessutom bygger ju hela argumentationen på att om du har slut framdäck far du rakt av vägen och in i ett träd. Är däcken slut bak kan det släppa bak på samma sätt och du far in i samma träd men kanske med sidan på bilen istället. Och det är bättre att crasha med fronten än sidan.

Skiftar du runt däcken med bästa fram så slits det jämt så slipper du att någon av axlarna blir helslut och släpper först.
Fysikens lagar lär knappast ha ändrats även om det inte är lika djävla illa med anti sladdsystem men att råda någon att sätta bästa däcken fram är i bästa fall oförstånd.

Antisladd mildrar bara effekten av feltänket ungefär som att man skulle argumentera "att har man bara bälte och krockkudde så kan man köra mycket fortare".

Argumentationen bygger inte på det du påstår utan på simpel fysik och det har bevisats i en rad av tester bla på vti:s anläggning. ( den argumentation som du hänvisar till härstammar från den tid då volvo var bakhjulsdriven och matades med enB20 och man inte visste bättre)

Riktigt dålig rådgivning och jag hoppas verkligen att ingen lyssnar på det.
Nu föll du B20...
Om antispinn//antisladd inte skulle klara av att hantera lite bakhjulssläpp så skulle det vara absolut livsfarligt att framföra bilar som BMW o Mercedes. Prova att köra en BMW eller Mercedes, I väta o halka får den bakhjulen att släppa bara du tittar på gasen i alla hastigheter. Provkör dessa så märker du att det är helt odramatiskt när du har antisladd inkopplat.

Hade bakhjulssläpp varit så ödestigert farliga och omöjligt för antisladd att kontrollera hade BMw, Mercedes,Lexus, Porsche, Infinity varit förbjudna på vägarna

Och som MartinS säger, skiftar man alltid kommer fram o bak kommer det skilja max 1-2 mm, det gör det på min bil. Tror du verkligen på fullaste allvar att det skulle göra bilen så okontrollerbar att du tillsammans med ett modernt antisladdsystem inte skulle kunna hålla bilen på vägen?
Är benägen att hålla med VolvoB20 och MartinS här. Bästa däcken bak är en överdriven säkerhetsrekommendation till de som inte kan köra bil. Det är min åsikt. Jag föredrar att ha grepp vid bromsning och styrning. På en sölig extremt understyrd bil så föredrar jag faktiskt lite sämre grepp bak, så jag slipper den värsta framhjulsplogningen på vintern.
oldtimersmc skrev:

Martin testa att sätta de "pissesluta" däcken bak och tag en tur så får du se (se till att du inte har någon med dig eller omgivande trafik) jag kan garantera dig en häftig upplevelse...
Du missar poängen, med vettig däckrotation har man aldrig några pissslut däck på någon axel (jämfört med däcken på den andra axeln).

/Martin
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]