Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag säger det igen, Michelin skall inte va ditt problem, det är återförsäljarens problem, EFTER att du fått ett nytt däck. Du har köpt bilen av återförsäljaren, det är ni som har en affärsrelation, det är till återförsäljaren du reklamerar varan (bilen). Hurvida han sedan går till Michelin eller tomten för att få ersättning är inte ditt problem, det är återförsäljarens problem.

Kräv ett nytt däck NU, eller hyrbil till dom fixat bilen åt dig.
av least
I detta fallet finns en extern däckverkstad vars omdöme inte verkar stämma med vad ÅF tycker....
Jag rekommenderar att TS reklamerar bilen till ÅF utan att blanda in vad däckverkstaden har kommit fram till vad gäller däcket. Rimligen kommer ÅF att byta däcket och eventuellt reklamera vidare till tillverkare.
(Kommer inte Michelin-däcket från Volvo Cars? Om ja, så är det inte ÅF som ska reklamera till Michelin...)
av MrMupp
Det var den externa däcksverkstan som hjälpte mig sätta fingret på felet med deras fina mäturustning. Bilia som jag ursprungligen kontaktade skickade först runt mig, därefter fick jag boka in tid för provkörningm för däckskillen trodde inte det kunde vara fel på däcket, bara obalans.

Jag avvaktar ett tag till. Tror att det kommer lösa sig.
av least
Bra att det löste sig!
Vem tog "smällen" för kostnaden för det nya däcket? Michelin, Bilia eller Volvo Cars?
av MrMupp
Troligen Michelin. Vet inte hur det kommer att sluta. De, liksom andra däckstillverkare har 0-policy på reklamationer enligt däckskillen. Så risken är att de skickar tillbaks det dåliga däcket till däcksverkstan, så är karusellen igång igen.

Förhoppningsvis slipper jag rodda mer med detta, men man vet aldrig. Om nu alla däck som kommer från fabrik är noggrant testade så sätter jag min sista femma på att ÅF strulade till det med för lågt däckstryck vid något tillfälle vilket alla däck på bilen höll för, utom ett.
Användarvisningsbild
av swed
MrMupp skrev:Troligen Michelin. Vet inte hur det kommer att sluta. De, liksom andra däckstillverkare har 0-policy på reklamationer enligt däckskillen. Så risken är att de skickar tillbaks det dåliga däcket till däcksverkstan, så är karusellen igång igen.
Det går ett envist ryckte om att Michelin inte accepterar reklamationer, men det stämmer inte.
Däremot är dom ganska noggranna med att undersöka alla däck och inte bara byta ut det,
vilket jag däremot tycker att en ÅF bör göra i en sån här situation.
av MrMupp
Har kört runt med det nya däcket i några veckor nu. Rakt fram går det så gott som vibrationsfritt, särskilt i motorvägsfart. Men i låga farter i kombo med sväng är det cykliska gunget där igen.

Funderar på att göra en försenad majbrasa på de där skitdäcken från Michelin och köpa Conti SportContact istället runt om som jag vet fungerar som de ska. Känns helt sjukt att 2015 åka runt med vibrationer i bilen.

Michelin Primacy 3 - NEVER AGAIN!
av snabbis
Fast, vid sväng och i låga farter vibrerar min med, och alla kunders bilar jag kört, det är nog awd som bråkar/låser vid minsta rattrörelse i låga farter. Jag har conti på min.
av MrMupp
snabbis skrev:Fast, vid sväng och i låga farter vibrerar min med, och alla kunders bilar jag kört, det är nog awd som bråkar/låser vid minsta rattrörelse i låga farter. Jag har conti på min.
Näe, den vibrerade inte med vinterhjulen på. Faktum är att under alla 30 år jag kört bil, aldrig varit med om något liknande. Jo min örsta Opel Ascona hade riktigt obalanserade hjul. Men det var sent 80-tal.

Och däckskillen berättade att han haft batchar med Premacydäck där hälften varit ojämna och måste kasseras. Så min slutsats är att Michaelin Premacy 3 är S-K-I-T. När jag känner mig rik, ska jag byta ut junket mot en uppsättning riktiga däck.

Och i ärlighetens namn, när kom det någonsin en kvalitetsprodukt från Frankrike? (Peugeot? Reneault?)
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]