Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De olika oljorna till bakaxel, vinkelväxel och haldex kostar runt 120-170kr/L på volvo, så det är inte så dyrt. Det går inte år så många liter, torr det räcker med en enliters till haldex och vinkelväxel, KANSKE två flaskor till diffen. Det är lite meck för man måste suga ut den gamla oljan, det finns inga pluggar. Men mer än en timme plus material tycker jag det inte skall kosta för att byta i alla tre när man har rätt grejer och bilen på en lyft.
Har haft en träff med Volvoverkstaden/säljaren idag, deras initiala besked var att vi byter till en ny bakdiff men då blir bilen värd mer :shock: och jag skall betala 4000:-! Alternativt de byter till en begagnad med 12000 mil på och jag betalar ingenting. Mitt svar blev "det säger inte konsumentköplagen" vet inte om jag har på fötterna där, men att bilen skulle bli värd mera är rent bullshit!
Om det varit ett bakre hjullager, och de sagt att jag får välja mellan ett nytt och betala 500:-, eller de monterar ett begagnat med 12000 mil på och ingen kostnad för mig hade jag undrat om de varit riktigt kloka i skallen, men jämförelsen dök inte upp i mitt huvud förrän senare.
I vilket fall har jag tid onsdag 6 maj för bytet, men riktigt vad som sker måste jag ta reda på till veckan.
Kan de sätta dit en begagnad del med så höga miltal på utan att jag kan göra något åt det?

Mike
StefanN skrev:Tycker deras resonemang är helt rimligt, dom erbjuder en fungerande med mindre mil än din bil gått utan kostnad eller en ny för en merkostnad. Vad är det som inte är ok med det?
Tja, se jämförelsen med hjullagret?
Vad går gränsen för när man sätter dit nytt eller begagnat, är det priset eller komponenten?
NY

endast detta alternativ hade jag tagit

och om det nu skulle kosta 4" så ta det det är "billigt" ny klump tror jag ligger runt 28000:-

Sedan så tror jag inte att det finns så många beg så det kanske blir svårt för dom att ta detta alternativ

Det som händer är att pinjonglagret smörjs för dåligt i "vissa" situationer

Tex om bilen står parkerad i uppförsbacke och direkt när du kör iväg belastar lagret/bilen tungt antingen med last eller kraftigare gaspådrag mao felet kan uppstå även utan krok på bilen
När bilen står i uppförsbacken så rinner oljan bak i klumpen och står den ett längre tag så finns det inte mycket till oljefilm som skall smörja lagret och där finns det en möjlighet till att lagret skadas och är skadan skedd
så kommer denna sedan att accelerera i oljud allt efter som slitaget ökar tills det slutligen är kört

Vad jag tror så är det samma klump 2008-2010 en annan 2011-
jag är inte 100% säker men har för mej att en ny skall vara annorlunda i konstruktionen så att detta inte kan uppstå detta om du väljer att ta en ny till åm 08-10 2011 kul,pen passar inte

Köper du en Beg bakaxelklump så vet du inte vad den vart med om men en ny är alltid en ny

Tog själv en ny när min havererade då vid ca 9000 mil och då fanns det inga beg att tillgå Då ljudet inte var så högt från början så väntade jag på en beg i ca 6 mån innan jag tillslut bytte till en ny

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Gränsen går vid att man aldrig får sätta dit något som gått mer/är äldre än det man tar bort. Med andra ord gör dom helt rätt att sätta dit denna begagnade del. Dessutom har ts fått ett val att lägga 4000:- för att få en helt ny. Jag skulle lätt valt den nya men det är ju jag det
Jag hade lätt tagit ny del för 4000kr...

Om TS bil hade smällt för 6 mån sedan hade väl klumpen hamnat på bildelsbasen och hamnat i någon annan bil som sedan hade havererat senare.
Nytt är nytt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]