Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skrev detta som en reflektion över D4 VEA och D4 awd i V70
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=112595

Jag är inte speciellt imponerad, framförallt eftersom förbrukningen i VEA inte var nåt vidare jmf med äldre AWD.
Sen kan man ju ta med ljudet, personligen tycker jag Volvos 5 cyl diesel låter mysigt (vilket inte 4 cyl gör).
Imorgon ska jag på en längre tripp, har för ändamålet en XC70 D4 awd sport edition. Jag tycker femmorna är klart trevligare. Skulle jag köpa en volvo nästa gång skulle det sannolikt blir XC60 med D5 awd (om inte T6 som står högst på listan - men köper inte nytt)
Har kört S60 D5 Black R ett år men bytte förra veckan till S60 T5. D5 var i slutet av perioden väldigt snål och grymt stark. Mam växellåda helt ok. Men, pga motorns tyngd så blir väguppträdandet framtungt o stötigt (pga hårdare fjädrar för att klara hög vikt). T5 (o även D4 VEA) har rejält bättre balans, känsligare styrning o mindre stötig gång. Som natt o dag faktiskt. I nya bilen får man den helgjutna känsla som skapar glädje. I D5an handlar det mer om ren kraft o ljud. Mitt råd : D4
Intressant aspekt detta med balansen mellan vikt etc.Det är ju självklart så att jag provkört (fast inte Polestar trimmad D5) både D4 VEA och D5 men inte tillräckligt länge för att kunna ta ett beslut bara på detta så det är därför jag frågar forumet. Man måste nästan ha bile ett par dagar för att få lite känsla. För mig låter det som att den perfekta kompromissen skulle vara VEA D5! .......trodde det skulle komma en sådan MY16! Nån som vet?
Kommer kanske inte so manuell heller. Eller Polestar D4 ?....
:-O) Jag gillar D4 VEAans bottendrag .Jag körde en ny 535 iA innan och det var en 3liters sexa m twinscroll turbo och jag blev imponerad av VEAns kraft både på lågvarv och högvarv. 535an gjorde omkörningar lite snabbare men jag trivs mkt bra med V60n en mysig bekväm körglad bil och jag saknar inte bumsen. Men jag har inte kört en D5a får gå till Volvo handlaren och prova en.
Nu försvann beställningsfilen (det är ju tjänstebil) med informationen att MY15 var slut !! och "Nya modellåret beräknas finnas tillgängligt för beställning vecka 10-11". Så vem vet, D5 Black-R manuell kanske inte ens finns att beställa som MY16 sen!? och då har man ju inte mycket val om nu inte det poppar upp en VEA D5. Körde en XC90 igår med nya VEA D5 så jag fattar egemtligen inte varför inte denna motor skulle komma till V60 MY16 !?
Nån som vet nåt....? Tack för alla svar hittils i alla fall. Intressant att det är ganska jömnt i preferensen mellan "gamla" D5 och nya D4 VEA.
Troligtvis så lär 6-cylindriga T6 o 5-cylindriga D5 utgå till MY16 D5 ersätts i S/V60 med VEA motor men T6 o D5 finns inte med AWD längre o även manuell växellåda utgår finns bara som automat i D5/T6 :(
Det står så på den här tyska sidan brukar vara rätt pålitlig källa som skriver http://www.motor-talk.de/forum/motoren- ... 92502.html
Tack för info. Utan att kunna tyska tolkar jag detta som att MY16 kommer V60 att kunna fås med VEA D5 .....men ENDAST MED AUTOMATLÅDA!!?
Vill man ha manuell låda verkar D4 vara det enda alternativet på diesel sidan. Trist i såna fall då det idag finns en stark diesel (D5 + med Polestare)med manuell låda. Men marknaden i sig kanske inte efterfrågar vad jag söker!! Stämmer detta blir det ju VEA D4 för min del. :( eller kanske :D ......
s6025t skrev:Troligtvis så lär 6-cylindriga T6 o 5-cylindriga D5 utgå till MY16 D5 ersätts i S/V60 med VEA motor men T6 o D5 finns inte med AWD längre o även manuell växellåda utgår finns bara som automat i D5/T6 :(
Det står så på den här tyska sidan brukar vara rätt pålitlig källa som skriver http://www.motor-talk.de/forum/motoren- ... 92502.html
Det där kommer säkert att hända, men mitt tips är att det inte händer förrän MY17. Skulle bli mycket förvånad om det presenteras några stora nyheter (som en VEA-AWD) till MY16. Jag kan ha fel, det har hänt förr, om en dryg månad eller så vet vi.
Nåt måste hända med de 5 cylindriga motorerna för de uppfyller inte Euro6 som alla bilar måste uppfylla från september 2015 så jag tror D5 5:an försvinner till MY16 o ersätts av VEA men endast framhjulsdriven T6 6 cylindrig utgår helt o hållet det är nog inte försvarbart att uppdatera o certifiera de äldre motorerna för att klara Euro6

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]