Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Taxen47 skrev:Står under spec.i instruktionsboken.Skall vara 1,3 L mellan strecken på 2,5T.D5 och 2,4D 1,5 L.
Men många orkar inte läsa den verkar det som, själv tog jag den lilla boken med mig hem när bilen köptes innan bilen hämtades så man kunde plugga :wink:
Användarvisningsbild
av Sceptic
börne skrev:
Taxen47 skrev:Står under spec.i instruktionsboken.Skall vara 1,3 L mellan strecken på 2,5T.D5 och 2,4D 1,5 L.
Men många orkar inte läsa den verkar det som, själv tog jag den lilla boken med mig hem när bilen köptes innan bilen hämtades så man kunde plugga :wink:
Det står inget om mängden mellan min och max i manualen till min modell. Tackar Roadside för infon att det rymmer en dryg liter vilket även stämmer med vad Taxen säger.
av baggen
Var ute och åkte en sväng med min V 70 2,5 T 2008 N då varningen för låg oljenivå tändes. Kollade stickan och det fattades ett par streck.Bilen servades februari i år av förra ägaren på volvo här i stan. Bilen har gått ca 1000 mil sedan dess.Vet någon om det är vanligt att man får fylla på en skvätt mellan servicarna. Hade en v50 T5 innan.Drog ingen olja alls. ??:-/
av Baselord
Inte ovanligt att behöva fylla på lite olja mellan service!

Själv fick jag "låg oljenivå, stanna bilen" tillsammans med röd triangel på E4 idag.
Stannade och kollade nivån efter en stund. Lika fullt som vanligt.
Dyrt att fixa en felande givare?
av rid54
Förr i världen hade man en oljetrycksindikator, som varslade om man tappade trycket, och då var det panik som gällde. Sådant hände emellertid inte en normal bilist, som då och då kollade oljenivån med motorns oljesticka och eventuellt fyllde på vid behov. Bortfallet oljetryck fanns liksom inte på den normala kartan. Nu tycks vissa fabrikat mäta oljenivån och föra väsen om den blir för låg, men inte meddela berörda om oljetrycket? Låg oljenivå= olämpligt. Lågt oljetryck = panik. Det gäller väl att hålla ordning på prioriteterna, tycker man.... Om bilen drar 1 liter på 1000 mil borde man väl hinna kolla nån gång emellan oljebytena och då är väl allt lugnt; nivåvarningen blir ju närmast meningslös i moderna bilar.
av AndS
rid54 skrev:Förr i världen hade man en oljetrycksindikator, som varslade om man tappade trycket, och då var det panik som gällde. Sådant hände emellertid inte en normal bilist, som då och då kollade oljenivån med motorns oljesticka och eventuellt fyllde på vid behov. Bortfallet oljetryck fanns liksom inte på den normala kartan. Nu tycks vissa fabrikat mäta oljenivån och föra väsen om den blir för låg, men inte meddela berörda om oljetrycket? Låg oljenivå= olämpligt. Lågt oljetryck = panik. Det gäller väl att hålla ordning på prioriteterna, tycker man.... Om bilen drar 1 liter på 1000 mil borde man väl hinna kolla nån gång emellan oljebytena och då är väl allt lugnt; nivåvarningen blir ju närmast meningslös i moderna bilar.
Jodå, oljetryck kollas säkert även i nya bilar och mycket mera annat jämfört med de gamla bilarna. Men det blir mera generella felmeddelanden som att inte köra vidare, besök verkstad. Även att bilens styrsystem gör så att bilen går in i olika fellägen med t.ex. minskad effekt.
Men idag används sensorer och givare i första hand för motorstyrning, där sedan styrsystemen är de som genererar information till varningsmeddelande.
Våra gamla "normalbilar" kunde i princip bara varna för oljetryck, generatorladdning och mätare för motortemp.
Användarvisningsbild
av helgonet1
LottaGroning skrev:Exakt Tommy, den linjen är jag åxå inne på. Men hur fastställer man om det är turbon eller oljeringarna som felar?
Vet ej om det är så med dagens bilar men jag ägde en Volvo 264 - 75 en gång för längesedan :D ni vet den med 6'an i och den drog vansinnigt mycket olja över en liter på 100mil, det är alldeles för mycket. Skruvade bort tändstiften och där låg det en liten pöl med olja. I detta fall kolvringarna som vart slut så en stor del av oljan trycktes upp/ut där. Min nuvarande bil drar knappt nån olja alls kanske en halv deciliter på 1300 mil, det är inte nån oljeförbrukning ens att tala om. :mrgreen:
Personligen tycker jag att dagens longlife oljor är rena skämtet! Bättre att byta varje år eller vare 1000mil. En 5/40W olja räcker långt,även 10/40W går bra. Det kan inte skilja så mycket i mellan den första Volvo 850 motorn som kom 1992 och din 2011 motor. En jobbekompis har en Audi A4 200hk bensin 2011. Den tar 4l på 100mil, med longlife oljan (0W20 eller 0w30). Slut i motorn, servad som den skall. Nu kör han på Biltemas 10W60 olja istället, betydligt mindre oljeförbrukning...
Användarvisningsbild
av helgonet1
duttowisch skrev:Personligen tycker jag att dagens longlife oljor är rena skämtet! Bättre att byta varje år eller vare 1000mil. En 5/40W olja räcker långt,även 10/40W går bra. Det kan inte skilja så mycket i mellan den första Volvo 850 motorn som kom 1992 och din 2011 motor. En jobbekompis har en Audi A4 200hk bensin 2011. Den tar 4l på 100mil, med longlife oljan (0W20 eller 0w30). Slut i motorn, servad som den skall. Nu kör han på Biltemas 10W60 olja istället, betydligt mindre oljeförbrukning...
För min del så byter jag olja och oljefilter var 1000 mil minst, ibland tidigare men aldrig mer än 1000 mil med samma olja. Tror ej på longlife oljor själv. Att man kan köra 3000-6000 mil på en olja är för mig overkligt. :-O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen