Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har precis bytt mätarhuset efter att det blivit nyckfullt och slocknat hela tiden. Alla mätare och belysning bara försvann. Gick att shockststarta genom att trycka på trippmätarpinnen...

7800:- för nytt mätarhus...
av cary
Just Göteborg verkar vara ett problem, min son lånade bilen (V70-03) och fick inte igång bilen efter att parkerat i stan efter 25 mils körning.
Hans kompis rotade runt bland säkringarna och lyckades nolla datorn så de kom igång igen. Skulle själv till flygplatsen idag och stannade till
strax utanför Göteborg och bilen var omöjlig att starta fem minuter senare. Som tur var hade jag skiftnyckel och kunde lossa minuskabeln,
sedan var det bara att åka vidare med airbagmeddelandet lysande. Batteriet är nytt, polerna oljade och kombiinstrumentet testat utan fel
(mest 02-s problem enl. uppgift), och frågetecknen hopar sig!
Förlåt att jag drar upp denna gamla tråd!

Men hittade någon en lösning för detta problem?
Eller vad gjorde ni åt problemet?

För jag har just nu exakt samma ”symptom” på min bil.
Går att köra riktigt bra, bara att hela mätartavlan är svart samt så slocknar också fönsterknapparna nu som då på förar sidan och så får jag köra med gps för att få något sorts hastighet.. Samt alla de andra problemen som stod i högsta kommentaren :lol:

Jag importerade bilen för ca. Några månader sen från sverige till Finland och allt har varit frid och fröjd tills ”srs airbag snarast service” började lysa. Håller på att bli tokig. Ringde till volvo service som sa att det är fel med ”lödningen” bakom mätarhuset och det skulle behöva lödas om. Kostar här 3000kr + i finland på volvo service. Men så duktig tjej som jag är tänker jag skruva loss skiten själv och föra in den till en som löder för 2500kr. Men tänkte se här ifall de e värt det eller om felet är något annat. :) Tacksam för svar!!
Det finns några bra bilder "någonstans" här på forumet VILKA punkter som oftast behöver lödas om.
Sök på DIM så kanske den dyker upp. Om inte så kan jag leta på min dator här men skall just nu iväg på fotbollsträning
med barnbarn. :D
wissel skrev:Det finns några bra bilder "någonstans" här på forumet VILKA punkter som oftast behöver lödas om.
Sök på DIM så kanske den dyker upp. Om inte så kan jag leta på min dator här men skall just nu iväg på fotbollsträning
med barnbarn. :D

Tack för hjälpen! Gjorde som du sa och sökte, blev iaf. Mycket klokare än förut. Har tid i morgon till ”bildoktorn”. Kopplade bort DIM och för den på reparation, lödning vågar jag mig inte på så. ;) :D

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]