Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Bakbromsarna använder oket. Handbromsen har sin egen trumma. Kan man åberopa servicegarantin?

Förmodligen kärvar det lite i handbromsmekanismen innanför bromsskivan. Bort med oket och skivan.
Användarvisningsbild
av Allinug
OK, egen trumma.

Jo jag funderade på servicegarantin ett tag, men hittade inget tydligt om vad den skulle innebära. Dessutom hade Volvo-verkstaden här i stan inga tider alls i närtid, så servicen är tyvärr gjord på en Volvo-verkstad 12 mil bort (tom en annan kedja), som hade tider. Men man åker ju inte gärna 12 mil med anliggande broms...
av MickeM
PerreS skrev:Kan inte kablarna kärva så det blir sådär? Borde också upptäckts vid service isf.
Ha ingen övertro på servicen.
Dom djupdyker inte i bilen och mycket bara ifyllt i ett protokoll som utfört , trots ingen koll.

Krävande ok kan komma och gå faktiskt.
Dom kan gå relativt lätt kalla och sedan kärva när dom blivt varma. Expandering troligen.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag kollade i serviceprotokollet. Det finns punkter för att kontrollera slitage på bromsbelägg etc och för att kontrollera läckage på ledningar. Men ingen punkt att kontrollera att bromsarna faktiskt fungerar... så att bromsarna fungerar kan jag nog inte kräva att verkstaden har kontrollerat vid en service. Fast jag har nog alltid trott att de kollat det.
Användarvisningsbild
av Allinug
Nu är det fixat! Det var wiren för parkeringsbromsen som hade rostat fast, så det blev byte av wire. Det tycks ha varit ett spännande projekt för de hade rumsterat om i kupén och hittat försvunna slantar. :D

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]