Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
I måndags parkerade jag i ett P-hus och hamnade av en slump nära tre el-stolpar. När jag gick och tittade på dem kom en man och tittade också. Det visade sig att han skulle iväg med en D6 som han hade bokat via sin bilpool. Han berättade att han var så nöjd med dessa D6 att han funderade på att köpa en själv. Därför kollade han på elstolparna. Han berättade att han ofta bokade D6 och att han normalt kom ca 40-42 km på el. Men att han gillade att köra ganska hårt. Precis som jag var han minst lika intresserad av prestandan i power-läget. Och han var extremt nöjd med kraften i bilen. Det han inte var så nöjd med var mecket med laddaren när man stannar i p-hus eller p-plats med laddstolpe. Han orkade inte ta fram kabel och sätta i den och tvärt om när det var klart. Så han funderade på om han skulle agera annorlunda om han köpte en egen D6. Kul samtal i ett P-hus.
av Primus
Då var de interna processerna klara på firman. Jag har skrivit på en beställning av en V60 D6.. :D Nu tar det ett par, tre dagar för beställningen att landa hos Volvo. Så väntan är inledd.. 8)

Ger mig attan på att lagom tills jag får min bil har Volvo presenterat en V60 D4 plugg-in-hybrid... Vilket vore perfekt för mig egentligen. Men men, jag står ut med D5 motorn.. :lol:
Användarvisningsbild
av crumpets
Hela poängen med drivlinan är ju att den ska vara eldriven för det mesta ändå :) De gånger du vill kräma ut hela mustigheten kommer femman dra marginellt mer soppa men ge trevligare gång ändå. Jag tror du kommer bli supernöjd. Lär ta en hyfsad stund för Volvo att anpassa hybridmjukvaran till nya 8-växlade lådan ändå.
av Primus
crumpets skrev:Hela poängen med drivlinan är ju att den ska vara eldriven för det mesta ändå :) De gånger du vill kräma ut hela mustigheten kommer femman dra marginellt mer soppa men ge trevligare gång ändå. Jag tror du kommer bli supernöjd. Lär ta en hyfsad stund för Volvo att anpassa hybridmjukvaran till nya 8-växlade lådan ändå.
Du har helt rätt. Rent upplevelsemässigt och känslomässigt är jag glad för att det är en D5. En D4 vore mer för att den skulle hoppa ned några tusenlappar i pris och förbrukning. Samt bättre miljösamvete men fortfarande mkt bra prestanda. Man skulle ju lätt klara sig med en ny D3 på ca 150-160 hk + elmotorn för att få bra fart på kärran.. :lol: .
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]