Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Tjejen körde iväg med värmaren i på vår andra bil.. där sitter värmare tack o lov rakt fram.. men den satt ändå så hårt så det som gick av var kabeln! Lösa strömförande tåtar kvar på uppfarten!

Såg en lat typ som hade defa-sladd fastsatt i en bläckfisk, dvs en sådan där elastisk lastsurrningstropp.
Han bara backade ut varje morgon så drogs kontakten ur automatiskt och sladden for upp på stolpen och hängde där fint så den inte låg på marken i slasket. Har man kontakten lite insmord så det inte kärvar så verkar det funka perfekt.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Kulle skrev:
Wolfyswe skrev:Så vad är det ni säger, ska jag sluta med att varva tanken med bensin var 5-6 tankning och köra
endast på etanol så länge priset är lägre än 95 oktan?

Jag säger som ni, bilen är byggd för att köras på endast etanol, men ändå finns det ju flera
artiklar om just detta och att bilarna går sönder, spridarna sätts igen ect. Men det verkar ju
vara mest andra bilmärken?

Känns ju surt att tjäna hundralappar nu och sedan får man betala tusenlappar till verkstad.
Jag tycker du skall fortsätta att tanka bensin var 5:e tankning eller så, får intrycket av att bilarna inte är helt 100% anpassade för e85 inte minst med tanke på allt man läser om haverier och liknande.
Vet inte om etanolen har varit orsak till några haverier men igensatta spridare har jag hört om. De Volvotekniker jag pratat med gav rådet att tanka var fjärde tank bensin men samtidigt var det flera som sa att om det varit deras bil hade de enbart kört på bensin.....vilket fick mig en aning undrande. Jag är fullt medveten om att Volvo själva inte gått ut med någon uppmaning om att undvika etanol, hur skulle det se ut :wink: , men samtidigt tycker jag inte man kan bortse ifrån vad en erfaren tekniker säger heller.
av Rådlös
"men samtidigt tycker jag inte man kan bortse ifrån vad en erfaren tekniker säger heller."

Det kan man göra så länge han inte lägger fram klara bevis, bilddokumentation eller dissekering av spridarna där det klart framgår vad som har orsakat felet. Gärna där Volvo själva har deltagit i utredningen. Inte bara gissningar och ryktesvisa råd från kvällstidningar och annan skymningspress och deras vulgära reportrar.
Och vad säger att han är erfaren? Hur långt har han kört på E85?
av Galcian
Har en v70 2.5ft 2010. Kör alltid på etanol. Bor i södra sverige. Hälsade på mina släktingar i Norrbotten i julas under ca 2 veckor var väl mellan -10 till -30. Bilen fungerade bra. Den står alltid ute, men jag använder motorvärmaren alltid innan jag skulle köra någonstans. Så ska ni få höra, Hade varit uppe en vecka och bilen hade fungerat som den skulle, hade kört ganska mycket säkert 200-250mil . Nåväl Var ute och körde en sväng var väl runt -25, var på väg uppför ett berg för att kolla på utsikten, vägen var dåligt plogad, så bilen fick kämpa. Bilen började hacka o uppföra sig konstigt på väg uppför. Stannade genast för att kolla om något var fel. Hittade inget fel och väntade en stund. Tryckte på start, men bilen startade knappt, tillslut gick den igång. Vände o styrde hem. Efter ett par km fick jag upp ett fel meddelande. Kom inte ihåg vad det stod, men det var något med motor blabla. Kort efter det ställde bilen in sig på, lunka hem mode. nåväl, lunkade hem sakta. Ställde bilen, satte i motorvärmaren över natten. Jag och en vän åkte och fyllde två 20l dunkar med bensin och hällde i min bil. Nästa dag vid lunch gick jag ut, bilen startade direkt. Den fick stå på tomgång en stund. Körde en sväng och bilen gick hur fint som helst. Inga fel meddelanden, ingenting. Så jag tänker då alltid tanka bensin så länge jag är i Norrland på vintern. Kan nämna att jag alltid använder etanol i södra sverige. O de funkar fint..

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]