Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:OM man kör tunga släp eller husvagn, annars är det inte ett måste....

Min erfarenhet utav XC70 utan automatisk nivåreglering är att det krävs inte mycket med last i skuffen för att baken skall säcka ned och man känner utav att bilen är "ned lastad" när man kör.

Hittar man "rätt" beg bil med automatisk nivåreglering så skulle jag slå till. Köper man en sprillans ny bil så är inte 5 000 kr en stor summa för denna funktion.
XC90_Executive skrev:Se upp med rosten bara :)
Jag vet att Mercedes haft stora problem med det, men har även läst att det är åtgärdat, samt att dom har 30 års rostskyddsgaranti.
Borde väl kännas ganska tryggt vid ev köp ? om den är servad på merca såklart annars gäller det inte.

Jag provkörde en E klass idag, riktigt skön att köra, trots lågprofilsdäck var den inte alls lika stötig över potthål som R design V70 jag lånat.
Väldigt tyst och man hörde inte motorn speciellt mycket, dock ingen raket med 170 någonting hästar.
Bättre benutrymme bak än XC70, bilen är nästan 5 meter lång.

Nackdel är att den inte är 4WD samt har samma barnanpassade saker som volvo har med krokar fram och bak färdigt för barnstol.
Lyxig men samtidigt lite plottrig interiör, inte lika plastig som volvon.

Jag drar inga släp som jag såg att ni diskuterade innan, så dragkrok är inget jag prioriterar, jag skulle hellre köpa en bil utan så man vet att inte lådan blivit belastad massa med tunga släp.

Jag har stor ångest inför mitt kommande köp, men faktum är att man får en fin E klass från 2011 med runt 6-7000 mil för under 250´
XC70 är jag uppe på 10K mil nästan för samma pengar i de flesta fall.

Min budget har gått upp desto mer jag kollar, skulle samtidigt vara skönt att köpa något billigare också.
XC70n som står i väsby har jag kollat på och den var fin, men jag vill ha svart inredning helst, lite tveksam till den bruna men jag vet inte.
Kanske ska ge den en chans till..
Jag tycker du ska ge XC70 en chans till. Har du provat den, eller bara tittat? Testa deras Driver Support-grejjer, speciellt den adaptiva farthållaren.

Om du kan få ner den till 180' så tycker jag det är en rätt bra affär, förutsatt att den är fullservad och har vinterhjul i bra skick. Kolla också om du kan få förlängd garanti 1 eller 2 år (Bilia kallar det MAXITRYGG).

Be att få låna den ett par timmar om du ar tid/möjlighet och ta den fram och tillbaks till Uppsala från Väsby. Nolla färddatorn så vet du sedan vad den drog (dock enligt mätaren, men det ger en fingervisning). Lägg dig i 110-120 med den adaptiva farthållaren på och styr.

Lycka till!

Btw, var det en E-klasskombi eller sedan du provade? Länk till annons?

/Fredrik
Its1more skrev:Jag tycker du ska ge XC70 en chans till. Har du provat den, eller bara tittat? Testa deras Driver Support-grejjer, speciellt den adaptiva farthållaren.

Om du kan få ner den till 180' så tycker jag det är en rätt bra affär, förutsatt att den är fullservad och har vinterhjul i bra skick. Kolla också om du kan få förlängd garanti 1 eller 2 år (Bilia kallar det MAXITRYGG).

Be att få låna den ett par timmar om du ar tid/möjlighet och ta den fram och tillbaks till Uppsala från Väsby. Nolla färddatorn så vet du sedan vad den drog (dock enligt mätaren, men det ger en fingervisning). Lägg dig i 110-120 med den adaptiva farthållaren på och styr.

Lycka till!

Btw, var det en E-klasskombi eller sedan du provade? Länk till annons?

/Fredrik
Jag har inte provat bensinaren utan bara en 2008 års modell D5 , denna.
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc70/ ... EIYAMvbgAA__!

Men jag har som sagt lånat svärfars v70 from 2013 med AWD D4 kan tänka mig att den låter och går likvärdigt i motorn som en 2010-11 XC70 ?
Lite orolig ang det jag sett att folk skriver om listerna som bara är ditsatta med tejp, har sett att det varit lite löst på vissa.

Det var denna Mercedes jag provkörde.
http://www.bytbil.com/bilar/mercedes-be ... GrMjyBieAA!
apersson850 skrev:Bilar med god terrängframkomlighet ska ha långslagig och mjuk fjädring. Det är bara att prioritera vad man tycker man har mest nytta av.
Ja, om man aldrig tänker köra på motorväg så är rejält långslagig mjuk fjädring kanon.
CaptainOats skrev:Jag rullar 8 mil motorväg per dag.
Kom ihåg att XC.-Modellerna har lägre slutväxel så det är ingen riktig motorvägsbil då motorn varvar onödigt mycket om du jämför med en V70 tex.

Irriterar mig själv på detta när jag kör motorväg.
VolvoB20 skrev:
CaptainOats skrev:Jag rullar 8 mil motorväg per dag.
Kom ihåg att XC.-Modellerna har lägre slutväxel så det är ingen riktig motorvägsbil då motorn varvar onödigt mycket om du jämför med en V70 tex.

Irriterar mig själv på detta när jag kör motorväg.
V70 är helt klart en mer vettig bil men jag kan inte frånkomma att den är så sjukt vanlig och sjukt tråkig.
Även om det är en kanonbra bil så har jag bilen som ett intresse också och inte bara som ett transportmedel.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, får prova xc70 på motorvägen kanske, finns dock inte några vettiga för 250 K kan jag tycka.
CaptainOats skrev: V70 är helt klart en mer vettig bil men jag kan inte frånkomma att den är så sjukt vanlig och sjukt tråkig.
Även om det är en kanonbra bil så har jag bilen som ett intresse också och inte bara som ett transportmedel.
XC70 är ju dessutom sjukt mycket dyrare beg. Som bilintresserad hade jag valt en riktigt snygg V70 med snygga fälgar osv. Så hade jag lagt pengarna på utrustning som jag verkligen uppskattar som bra stereo, Snygg inredning, Polestar effekt i motorn osv.

Som bilintresserad hade jag då hade jag njutit under de 5 kommande åren då du ska nöta 8 mil motorväg varje dag istället för att gunga på styltor i en Zlatan-wannabe halvlackerad bil med slutväxel anpassad för att dra husvagnar på 2-ton. Men det är ju jag det :D
Vid i Sverige lagliga hastigheter har jag inga problem med motorvarvet i min XC70. (D5 AWD automat -12)

Sedan kan jag hålla med om att XC70 inte är en ideal bil för höga hastigheter på motorväg. Då kommer nackdelarna med högt luftmotstånd och gungighet fram. Om du håller hastighetsgränserna något sånär, så fungerar det alldeles utmärkt att åka motorväg med en XC70. Varken chassiet eller motor ställer till några problem -- i mitt tycke.

Det är ett rent personligt val vilken typ av komfort man uppskattar. Själv uppskattar jag t.ex. BMW 5-serie bättre på motorväg -- men min fru tycker betydligt bättre om XC70. För den körning jag har är dock XC70 en bättre kompromiss än BMW 520.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,