Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Jag gissar.. Höjt laddtryck och ingen programvara. Det bör kunna vara en stark teori. Det blir inte bra att höja laddtrycket utan att bilen varken kompenserar med bränsle eller tändning. Det blir konstig avgastemp då.
Det kan vara en bra teori att den gick för varm. Personen som är förra ägaren är en liten bilfantast. Han skruvar mycket i bilar och kör jänkare. Men han berättade för mig att han har kört ganska hårt med den.

När den gick sönder så hände det i fjälls när han drog husvagnen, tror jag, eller så hade han ingen husvagn alls. Minns inte riktigt. Men han var i fjälls iallafall och helt plötsligt gick ventilerna sönder. Dock så visste han inte vad som hände. Han sa även att han har kört ganska hårt med den. Bytt viskokoppling och vattenpump har han gjort också. Bilden har gått ca 25-30 tusen mil
*pettson* skrev:Fungerar motorn otrimmad som den är tänkt är den typen av skada mer eller mindre omöjlig utan att man med berått mod pressar bilen på ett sådant sätt att den spikar vilt.
Men då hade det också synts märken i toppens förbränningsutrymme.
Så det är en HÖG sannolikhet att den varit snåltrimmad.
Förbränningsrummet är svart, riktigt svart och kladdigt.
Men vad menar du med "ingen programvara"? Är det inte så att bilen stannar när det inte är någon programvara i boxarna?
Lucif3r skrev:Kan inte vara så att någon duktig bytt kamrem utan tolkar? Fast det kanske skulle synas på övriga ventiler också....
Vad menar du?
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]