Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
llesrof skrev:
erikn skrev:Upprörd över att polisen säger att en sak som har hänt en gång (kanske två) är vanligt förekommande. Det är bara ett sätt att hetsa upp folk som inte kör MC att ogilla motorcyklister med hjälp av en lögn.
Eller så har någon övertolkat något som någon påstått på internet :lol:
Kan ju faktiskt vara så.
av Lövet
För den som är nyfiken så är 0,82% av motorcyklarna inblandade i olycka per år. Är det mycket eller lite tycker ni?
Användarvisningsbild
av erikn
Vad är motsvarande siffra för bilar?

Kanske ska tilläggas också att hälften av de som dör på MC inte har körkort, ofta påverkade av en eller annan drog.
av Lövet
Ska se om jag hittar siffran
Användarvisningsbild
av sthlm
Idag hade jag en sådan fin situation med en MC som man hoppas på flera gånger.
Vi hamnade bredvid varandra på ett plötsligt avstängt Ringvägen då han tittade på mig och signalerade att jag kunde åka först (fortfarande rött ljus).
Men en ung man på sportig MC som är vid sina sinnens fulla bruk är så ovanligt att jag skakade på huvudet och signalerade åt honom att åka först.
DET är iallafall kommunikation i trafiken...

Resten kör jag över!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mabuse skrev:Vid 99% av alla olyckor i plankorsningar med bil och MC så är det bilisten som har varit orsakande.

Hmmm, bor vid en 70-väg, rätt ofta passerar en del Mc i 200 - 250 km/h. Polisen mätte faktiskt en till 277 km/h
Kör själv en italienare på drygt litern så jag kan nog uppskatta rätt bra vad de drar förbi i för fart.

Om de nu skulle crasha ihop med en en bil i någon av de 3 st plankorsningarna så skulle jag inte hålla bilisten ansvarig. Ingen räknar med att det ska komma någon farande i 4 ggr hastigheten som är skyltad.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
kör själv hoj och tycker att hojen skulle få låta betyligt mer än tantens elvisp
då skulle det bli säkrare för alla trafikanter en åsikt som inte delas av alla (bilprovningen) det vet jag redan då min låter mer
men om alla skulle köra lugnt o fint genom stan en gång (inte 40 ggr o gasa) så skulle det funka bra ändå.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
gubbstrutt skrev:kör själv hoj och tycker att hojen skulle få låta betyligt mer än tantens elvisp
då skulle det bli säkrare för alla trafikanter en åsikt som inte delas av alla det vet jag redan då min låter mer
men om alla skulle köra lugnt o fint genom stan en gång (inte 40 ggr o gasa) så skulle det funka bra ändå.

På vilket vis skulle det bli säkrare bara för att motorvelocopeder bullrar mer? Att man skulle höra och uppfattad det på större avstånd? När jag sitter i min välisolerade bil med rutorna upp och stereon på så skulle jag inte ens höra en Boeing B-52 på samma avstånd. Det finns säkert en psykologisk förklaring till att extra mycket bullrande motorfordon tilltalar somliga, typ att det påminner dem om en svunnen tid då det var en konst att framföra ett primitivt motorfordon och att denna förmåga särskiljde en från vanligt folk, men idag är ju buller mest ett irritationsmoment. Speciellt för de som själva inte framför fordonet, och det är ju typ alla andra.

Handlar det om att upptäcka MC:n så är det nog bättre att tvinga föraren att bära reflexväst.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
llesrof skrev:
gubbstrutt skrev:kör själv hoj och tycker att hojen skulle få låta betyligt mer än tantens elvisp
då skulle det bli säkrare för alla trafikanter en åsikt som inte delas av alla det vet jag redan då min låter mer

På vilket vis skulle det bli säkrare bara för att motorvelocopeder bullrar mer? Att man skulle höra och uppfattad det på större avstånd? När jag sitter i min välisolerade bil med rutorna upp och stereon på så skulle jag inte ens höra en Boeing B-52 på samma avstånd. Det finns säkert en psykologisk förklaring till att extra mycket bullrande motorfordon tilltalar somliga, typ att det påminner dem om en svunnen tid då det var en konst att framföra ett primitivt motorfordon och att denna förmåga särskiljde en från vanligt folk, men idag är ju buller mest ett irritationsmoment. Speciellt för de som själva inte framför fordonet, och det är ju typ alla andra.

Handlar det om att upptäcka MC:n så är det nog bättre att tvinga föraren att bära reflexväst.
det finns gångtrafikanter biltrafikanter mopedtrafikanter trampcykel trafikanter där funkar en högre ljudnivå bra
även på mc trafikanter. en hoj som inte hörs är farlig trots reflexväst det har jag hunnit märka på
23 års hojåkande. i min s70 hörs en mc med lite högre ljud stereon på normal volym
sen vet inte jag hur högt du spelar i din bil och vilket avstånd du syftar på.
det här finns det olika åsikter om jag har min som jag står för och andra har sin.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av llesrof
På jobbet kör jag elbil ibland och den överraskar en och annan fotgängare. Det vore ju mer önskvärt att folk såg sig för än att få mer buller i trafikmiljön.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?