Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av specos
Skulle du inte kunna betala och sedan stämma honom i Tingsrätten för samma kostnad plus stämningsavgiften?
Eftersom reglerna är glasklara vinner du ju det. Kolla dock att personen har betalningsförmåga innan.
av Lövet
Oklart om man bara kan betala någons fordran och sedan kräva pengarna efteråt.
av LarsBd
Är man så dum att betala någon annans skulder utan att ha någon överenskommelse om återbetalning är man blåst på hela beloppet.
av specos
LarsBd skrev:Är man så dum att betala någon annans skulder utan att ha någon överenskommelse om återbetalning är man blåst på hela beloppet.
Dum och dum. Om alternativet är att man aldrig kommer få köra bilen annars så får det nog bli läropengar...

Annars:
17,19,20 § KöpL
34 § KöpL (om avhjälpande)
37-40 § KöpL prisavdrag, skadestånd, m.m.
Användarvisningsbild
av SvenB
zalmondorro skrev:
Vad händer när kronokalle börjar driva in skulden??? Kan jag använda bilen då ?? eller ??
Du kan ha en poäng där. Jag såg ett fall i TV programmet "Lyxfällan" för någon tid sedan. Där var det en som hade en skuld hos inkasso som när han kollade helt plötsligt var borta. Det berodde på att det var lämnat till kronkalle. Då blev han skuldfri från inkassobolaget, men fick en skuld till kronkalle i stället.
Användarvisningsbild
av Guligan
SvenB skrev: Där var det en som hade en skuld hos inkasso som när han kollade helt plötsligt var borta. Det berodde på att det var lämnat till kronkalle. Då blev han skuldfri från inkassobolaget, men fick en skuld till kronkalle i stället.
Ja, och det lär ju knappast vara att föredra, det genereras en betalningsanmärkning och man blir ekonomiskt handikappad i tre år.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det jag menade var att trådskaparen kunde kolla med Transportstyrelsen om hans nyttjandeförbud upphört när "gamla" ägarens skuld överlåtits på kronkalle.
Användarvisningsbild
av Guligan
Nä "Kronkalle" betalar inget förrän de lyckats få in pengar från gäldenären, alternativt att de lyckas mäta ut något av värde om det nu går så långt. Och Transportstyrelsen lär inte ta bort brukandeförbudet innan de fått in sina pengar. Möjligtvis att de gör det om de får in fordonsskatt för nästa skatteperiod, det vågar jag inte svara på och det är ju ett tag till det blir aktuellt (1 dec enligt TS)
av dissonans
Gamla skulden måste nog betalas tror jag, jag har en gång köpt en avställd bil med skatteskuld (från tidigare period). Om jag hade ställt på bilen hade jag tvingats betala skulden + ny skatteperiod. Nu blev det istället så att jag skrotade bilen (utan att ställa på den), och då fick föregående ägare betala sin egen skuld.
Användarvisningsbild
av SvenB
Guligan skrev:Nä "Kronkalle" betalar inget förrän de lyckats få in pengar från gäldenären, alternativt att de lyckas mäta ut något av värde om det nu går så långt. Och Transportstyrelsen lär inte ta bort brukandeförbudet innan de fått in sina pengar.
Ja, så borde det vara. Men det som fick mig att undra var att jag har sett ett antal "Lyxfällan" på TV. Där tar inkassobolaget tillbaka skulden från kronkalle när deltagarna vill göra rätt för sig och avbetala skulden. Skulden finns alltså inte kvar hos inkassobolaget när den är lämnad till kronkalle.
Byta bromsok bak v50 d3 2012

Jo det borde väl vara rättså enkel[…]

T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]

Röksensor xc40 D3 2020

Tjenix! Är det nån som har erfarenhet a[…]

Felkod ccm-dd21? V70n 2005

Testar igen! Blir tokig på v70in nu! Har […]