Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
poseidon skrev:Jag som motiverade för sambon att vi behövde byta bil då nästa service va så dyr.....

Alltså 12-13000 kr för en service gör ju 1000kr/månad i ägandekostnad som va till fördel i bytet till en ny XC70....

Hmm, tur hon inte läser här på forumet eller något om bilar över huvud taget.

Fast hon har nog inte jättekolla på bilekonomin ändå om en engångsutgift på 12kkr skulle motivera ett byte till en sprillans ny bil med ett värdetapp på ~50kkr/år de närmsta 3-4 åren? Så skit samma :)

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
js1 skrev:
VolvoB20 skrev:Dock är det tvärs om på dessa motorer, sätet slits fortare än lyftmekanismen så ventilen kommer inte att stängas helt, då läcker lite av explosionen ut varje varv och toppen bränns sönder totalt väldigt snabbt.
Så ventilspelet minskar med andra ord med slitaget istället för tvärtom? Det låter märkligt tycker jag men ok, antar att du vet vad du pratar om. Då dyker ju en annan fråga upp i huvudet. Hur länge håller sätena då?
Det var förklaringen jag fick när jag undrade hur en missad ventiljustering kunde pajja hela toppen.

Ventilspelet minskar eftersom sätet slits ned fortare än lyftaren/kamaxeln. (Normalt är det ju tvärs om)

När ventilen inte ligger an ordentligt i toppen klara den inte att täta, då kan förbränningstryck/värme bränna ytan, En stor del av värmeöverföringen/kylningen av ventilen sker ju också via sätet, Om det inte ligger an ordentligt pga för litet spel funkar inte det utan alla värme måste gå via ventilskaft/ventilstyrning. Det är inte säkert det räcker till om du kör lite hårt.

Du kan alltså inte justera ventilerna senare när du får problem, då är det redan för sent och allt måste rivas.
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
skickade ett mejl till Bilia Nu, lägger upp konversationen här.
Hej!

VCC har beslutat att på alla privata bilar med motor B5254T8 & B5254T11, ska servicepunkten Ventilspel – kontroll/justering tas bort från serviceprogrammet. Utredningar har visat att risken för haveri inte är kopplat till kontroll/justering av ventilspel.

På polis- och taxibilar kvarstår kontroll på grund av dess körbeteende.

Mvh
M Fjärem
Bilia Kundtjänst

-----Ursprungligt meddelande-----
Skickat: den 20 januari 2014 17:33
Till: BiliaNU
Ämne: Ventiljustering V70 2,5FT ?

Hejsan

Läste häromdagen på ett forum att Ventiljusteringen på 2,5FT motorn har blivit borttagen från serviceprogrammet för privat personer stämmer detta ? Och har du någon uppgift om varför den blivit borttagen ?

Bilia Kundtjänst

fick sen detta

Bilia Kundtjänst Sthlm skulle vilja återkalla meddelandet, - VB: Ventiljustering V70 2,5FT ?.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
[quote="VolvoFreak89"
På polis- och taxibilar kvarstår kontroll på grund av dess körbeteende.
[/quote]

Skulle en taximotor eller polismotor får slita hårdare än en motor som får dra en stor tung husvagn europa runt.
Användarvisningsbild
av gooose
en polisbil går så pass hårt att om du når halvvägs av deras mer eller mindre misshandel av bilen så kör du som en biltjuv
Vilket jag tror ingen gör framför allt med husvagnen bakom Självklart blir det varmt men du kör med familj, kanske äger bilen själv och framför allt du vill även komma hem så du kör med insidan och är i stora drag omtänksam om "din" bil

Polisen:
Kall motor start mer eller mindre full gas fortsätter följa ev brottsling trots lysande motorlampor i bästa fall är det inte oljelampa eller vatten den saknar utan endast elektronik lampan
Låter det från konstigt från motorn ?? Nej tror inte det vi kör vidare sedan får man in den och den låter som en maraccas pga tex låg olje nivå mycket händer har sett mycket underligt genom åren
Det är ju inte för inte bromsbeläggen behöver bytas efter 1500-2000 mil på storstads bilar

Bilar som genar över refuger där man i landnings tillfället går på med kraftig gas så att hjulet spinner i luften för att senare landas med full snurr på hjulet ryck som har gett en hel del ovanliga skador

Sedan vad det gäller taxi bilar som rullar mestadels i städer har mycket start o stopp sliter på ett helt annat sätt
Förr låg även budbilarna med under dessa kriterier men är nuförtiden inte inskrivna men en och annan budbil bör nog även dom följa detta intervall schema

///Gooose
av jpennerb
En hel del demobilar har också gått ett hårt liv från start. Sen att dom säljs efter ett par tusen mil gör att inget märks till en början...
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag var in på Volvo idag och bokade 9000 mila servicen och nu fanns inte
arbetsmomentet med ventiljustering kvar på arbetsordern. Så nu vart summan
3.400:- plus ev material. Den första offerten som jag fick låg på ca 12.000:-
så lite skillnad i pris vart det.

Min personliga tekniker hade inget bra svar på varför
momentet hade tagits bort. Sen får vi hoppas att det
inte blir några bekymmer längre fram i tiden med förstörda
ventiler eller topplock.
av femman
Det förklarar ju varför jag fick ett så bra pris på serviceavtalet när jag köpte en 2,5 ft för en vecka sedan.
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]