Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Niclas66 skrev: Vätska i däcken? Ja det finns reservhjul på burk och den vätskan kan ge upphov till obalans mm,men det slutar sällan om man stannar en stund och åker vidare.
Det finns ju också vätskor, t.ex. vatten, som kan tränga in utan att man själv sprutar in den. Och vad vet vi egentligen om hur den obalans vätskan kan ge upphov till påverkas av att man stannar till och sedan åker vidare?
av Niclas66
Vätska i ett däck lägger sej i botten av däcket när det står stilla.
Fryser den (det är ju vinter nu) bildas en frusen klump.
En Teknisk/vetenskaplig beskrivning inom naturlagarna.
Har nu förklarar 2 ggr (den första gällande bromsar,den andra med vätskor).
Du andresuw kanske kan börja förklara saker istället för att bara "klistra in" mina svar eller ?
av andersuw
Niclas66 skrev:Vätska i ett däck lägger sej i botten av däcket när det står stilla.
Och kan förflytta sig till andra platser när däcket rör sig.
Niclas66 skrev:Fryser den (det är ju vinter nu) bildas en frusen klump.
Och tinar den, t.ex. därför att däcket värms upp under körning, övergår den till vätskeform igen.
Niclas66 skrev:En Teknisk/vetenskaplig beskrivning inom naturlagarna.
Visst. En beskrivning som inte är tillräcklig för att besvara den fråga jag ställde.
Niclas66 skrev:Har nu förklarar 2 ggr (den första gällande bromsar,den andra med vätskor).
Det är inte antalet förklaringar som är avgörande utan deras kvalitet.
Niclas66 skrev:Du andresuw kanske kan börja förklara saker istället för att bara "klistra in" mina svar eller ?
Jag citerade den del av ditt svar som jag reste frågor kring i syfte att underlätta kommunikationen med dig. Det förefaller tyvärr inte ha hjälpt särskilt mycket.
av Niclas66
Oj !!
Känslig fråga det här tydligen ;)
Svarade enkelt och kortfattat på frågan om vätskan.
När ett föremål roterar finns centrifugal kraft.
Behöver inte förklara detta närmare eller hur?
Om då vätska finns inuti detta "slutna" föremål exempelvis ett däck så kommer vätskan inte att jämnas ut inuti detta föremål eller på det viset jämnt.
Det kommer finnas ett överskott av mer vätska någonstans än på ett annat = obalans.
20g är en låg vikt men bidrar till obalans !
Frågan är HUR en vätska kan komma in i ett föremål med övertryck ?
Kondensering ? Knappast.
Att använda reservhjul på burk är ett sätt,ett annat är att "trycka in vatten själv i däcket
Knappast troligt i detta fallet eller andra för den delen med.

TS och den senare personen beskriver att vibrationerna upphör efter att man stannat bilen.
Om vätska finns i däcket borde inte vibrationerna upphöra bara för att man stannat bilen 1 gång,utan när man kör iväg igen så är vätskan kvar och hjulet roterar igen.

Vi kan säkert älta detta i många fler inlägg,men tycker det är på gränsen till löjligt snart.
Både TS och den senare med problemen söker tips på vad som kan orsaka detta fenomen med vibrationerna så vårat gnabbade hjälper knappast dessa personer eller hur ?
Jag har listar några troliga orsaker som jag tror på.
Om Du andersuw inte delar dessa med mej så är det inget att bråka om.
Kom med egna lösningar istället för att bara ifrågasätta hela tiden.
Mycket fram o tillbaks här....Snart blir det väl vindrutetorkarns fel.

Troligtvis är det någon däck som håller på att få en separation i gummit.
Däcket får då en förhöjning på ett ställe när man kommer upp i lite fart och däcket blir varmt.
Svårt och se för ögat men om man lyfter upp så däcket precis går i backen lite o snurrar så brukar det märkas/höras när det skrapar i backen.

Försvinner nog när du byter till sommardäcken om de är justa.
av andersuw
Niclas66 skrev:Oj !! Känslig fråga det här tydligen ;)
Frågan som sådan är inte ett dugg känslig. Det är därför lite underligt att du ändå irriterar dig på att följdfrågor reses.
Niclas66 skrev:Svarade enkelt och kortfattat på frågan om vätskan. När ett föremål roterar finns centrifugal kraft.
Den kraft som verkar på vätskan är centripetal snarare än centrifugal. Men den distinktionen är kanske inte av avgörande betydelse i den här diskussionen.
Niclas66 skrev:Behöver inte förklara detta närmare eller hur?
Nej.
Niclas66 skrev:Om då vätska finns inuti detta "slutna" föremål exempelvis ett däck så kommer vätskan inte att jämnas ut inuti detta föremål eller på det viset jämnt. Det kommer finnas ett överskott av mer vätska någonstans än på ett annat = obalans. 20g är en låg vikt men bidrar till obalans!
Det var bland annat därför jag föreslog vätska i däcket som förklaring till vibrationerna i mitt första inlägg i den här tråden. Se här
Niclas66 skrev:Frågan är HUR en vätska kan komma in i ett föremål med övertryck ? Kondensering ? Knappast.
Varför inte? Om den luft som trycks in vid varm väderlek är starkt fuktbemängd kan det ju mycket väl bli kondens vid kallare väderlek. Övertrycket ökar dessutom kondensationsbenägenheten. I vilket fall är det ett faktum att det då och då påträffas vätska i däck även om det kanske inte är särskilt vanligt.
Niclas66 skrev:Att använda reservhjul på burk är ett sätt,ett annat är att "trycka in vatten själv i däcket
Knappast troligt i detta fallet eller andra för den delen med.
Nu är det ju inte vatten man trycker in när man använder en däcklagningssats. Men om det finns lite lagningsskum kvar efter att däcket lagats ordentligt kan det förstås hamna på drift det också.
Niclas66 skrev:TS och den senare personen beskriver att vibrationerna upphör efter att man stannat bilen. Om vätska finns i däcket borde inte vibrationerna upphöra bara för att man stannat bilen 1 gång,utan när man kör iväg igen så är vätskan kvar och hjulet roterar igen.
Visst! Vätskan är förstås kvar. Vad du missat är att den inte nödvändigtvis rör sig på samma sätt när man kör iväg efter att ha stannat som den gjorde före stoppet. Vätskan kan hamna i olika typer av svängningsrörelser och den svängning som ger upphov till maximala vibrationer behöver inte infinna sig omedelbart. Dess benägenhet att infinna sig kan förstås också påverkas av andra omständigheter såsom hjulens rotationshastighet och stötar från vägbanan.
Niclas66 skrev:Vi kan säkert älta detta i många fler inlägg,men tycker det är på gränsen till löjligt snart. Både TS och den senare med problemen söker tips på vad som kan orsaka detta fenomen med vibrationerna så vårat gnabbade hjälper knappast dessa personer eller hur ?
Den fråga vi försöker reda är om vätska i däcket/däcken skulle kunna orsaka den symptombild som TS och dennes efterföljare observerat. Varför skulle inte detta vara relevant?
Niclas66 skrev:Jag har listar några troliga orsaker som jag tror på. Om Du andersuw inte delar dessa med mej så är det inget att bråka om.
Vilka orsaker som är tänkbara och vilka som kan uteslutas är enligt min mening värt att sakligt diskuteras. Däremot ser jag ingen anledning att "bråka" och gör det därför inte heller.
Niclas66 skrev:Kom med egna lösningar istället för att bara ifrågasätta hela tiden.
Uppenbarligen har du missat att jag föreslagit en tänkbar lösning. Därutöver gäller att det inte finns något motsatsförhållande mellan att komma med egna förslag och att ifrågasätta andras när det finns sakliga skäl för det. Det senare bidrar till att minska antalet punkter som i första vänden bör undersökas närmare.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
v70t4y2000 skrev:Troligtvis är det någon däck som håller på att få en separation i gummit. Däcket får då en förhöjning på ett ställe när man kommer upp i lite fart och däcket blir varmt.
Det är en tänkbar möjlighet ja. Fast man borde då behöva stå stilla en bra stund för att bli av med vibrationerna och de borde återkomma ganska snabbt när man börjar köra igen vilket inte stämmer riktigt med den symptombild vi fått i det här fallet.
av Macke117
Har kört bilen under veckan och det är vibrationer lite då och då som uppkommer vid landsvägskörning.
Efter någon kilometers körning kommer vibrationerna. Dom kommuner smygande.

Jag har funderat på om det kan va motorfästen ändå? Känns ändå som att det borde vibrera mer eller mindre hela tiden om dom är dåliga.
Hur pass vanligt är det med fel på motorfästen?
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag hade vibrationer/ryck i min V70 -05. Teorin var först handbromsen vänster bak. När jag felsökte visade det sig att den fungerade fint. Smorde upp några få ställen innan jag satte ihop allt. Sedan upptäckte jag att oket kärvade. Jag pressade tillbaka det ett par gånger med en polygrip och felet försvann i två månader.

Felet kom tillbaka och jag motionerade sedan upp oket ett par gånger till innan jag bytte ut oket och klossar.

Jag har kunnat "mäta" felet genom soppaförbrukningen. Vid längre körningar och anläggande broms kunde jag komma ner till 0.85 liter milen. När bromsen var nymotionerad kom jag ner till 0.80. Nu kommer jag ner till 0.75 :)

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]