Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte att elstol och elinfällbara speglar hör ihop. Jag har elinfällbara spegler, men inte elstol. Så åtminstone det går att beställa separat.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag fattar det som att minnet i stolen går ihop med tiltningen i spegeln, därmed också ursprungsposition av vinkeln på glaset innan tiltning.
Jag kanske missminner mig men jag har för mig att V60 krävde både elinfällbara och elstol iaf. Har inte forskat så mycket kring V70 genom åren men kan inte minnas att jag hört om denna funktion överhuvudtaget för denna modell.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte det finns speglar med minne som inte är tiltbara.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du menar att det finns "tiltning" av spegeln och elinfällbara. :?: Det är med andra ord inte samma sak. :oops:
Användarvisningsbild
av grillchips
Googlade snabbt, Bilia nämner detta för V60 iallafall: "Momentum:
ABL - Aktiva Xenonljus följer rattens rörelser med Cornering lights, Elinfällbara backspeglar m. markbelysning & tiltfunktion vid backning,"

Elinfällbara är för mig inte helt nödvändigt men jag fattar det som att för tilt så behöver även speglarna vara elinfällbara.

MartinS: Är det så? Hittar inget i annonser med V70 som nämner just tilt, men desto fler som iallafall har både elstol och elspeglar så då BÖR även en 2011 ha tilt?

Edit: Googlade vidare och visst har en V70 2014 möjlighet till tilt.
"Elinfällbara backspeglar m. markbelysning + tiltfunktion vid backning, "
Där står det dock inget om elstol i erbjudandet vilket de brukar vara duktiga på att nämna i övrigt.
Frågan är då om äldre modeller innan senaste faceliften har funktionen?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kan inte lova något men köper du elstol lär du få tilltbar spegel. Är dom dessutom infällbara kan jag inte tänka mig annat än att du får tilt tillsammans med elstol.

Det måste ju va extremt ovanligt med elstol utan elinfällbara speglar, om kombinationen ens finns?

Det stora flertalet vet inte ens om att de har tilt, så det nämns ALDRIG i begannonser.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
El-infällbara backspeglar kan väljas oberoende av el-stol.
El-stol kan väljas oberoende av el-infällbara backspeglar.

Men från Momentum ingår el-infällbara backspeglar (utan el-stol) och från Summum ingår bägge.

Ingenstans på Bygg din Volvo står det något om tiltfunktionen, men man får väl förusätta att den är låst till el-infällbarheten och inte till el-stolen, va?

EDIT: ovanstående är som exempel taget från XC70 på Bygg din volvo.
av Petzzon
Du måste ha el-stol för att tilt av spegeln ska fungera, har du inte det finns inte den nödvändiga minnesfunktionen. Räcker inte med bara el infällbara speglar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Förr fanns ju speglar med minne utan infällning, men jag undrar om det existerar längre?

/Martin
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag "tiltar" mina speglar genom att trycka på knappen för den backspegel som jag vill tilta och är då backväxeln i så tiltas den ner ganska snabbt såatt man ser sidan av bilen. det tog ett tag innan jag upptäckte finessen då man måste trycka på knappen när backen är ilagd för att den ska aktiveras.
Nu använder jag den ofta då jag fickparkerar emot en trotoarkant på höger sida tex.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]