Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK. Det är lugnt.
Om du vill experimentera så kan jag visa några förslag. Det finns exempel där man värmer upp motorolja, men kanske vanligare, hydraulolja på större entreprenadmaskiner och liknande.
Ett bildexempel kan vara så här: http://www.backer.se/Produkter/Elpatron/
Den som vill pröva kan säkert hitta något passande. Det är dock viktigt att komma ihåg att om oljan blir överhettad så koksar den. Det blidas alltså hårda klumpar i den med risken att dom fastnar i oljekanaler etc. etc. Så om man vill gör något sådant så måste det finnas ett överhettningsskydd som bryter vid en inställd temperatur.
Gamla VolksWagen Bubbla var ju luftkylda. När dom fortfarande fanns och såldes på marknaden så fanns det en motorvärmare som man skulle montera i oljetrågets avtappningsplugg. Clas Ohlson sålde bl.a. Jag har aldrig sett eller upplevt dom i verkligheten, men det sades ryktesvis att överhettningsskyddet inte fungerade som det var uttänkt eller krävdes. Enligt ryktet så koksade motoroljan där. Dom sista modellerna av luftkylda VW, jag vill minnas den hette VW 411, hade (fabriksmonterat) i stället en Ebersprächer som enbart blåste varmluft. Den värmde alltså inget vatten. Den värmde motorn och kupén.

När man funderar lite runt det här så inser man efter en liten stund att det blir mycket enklare, billigare, smidigare, effektivare m.m m.m att värma kylarvätskan i stället. "Vatten är den bästa värmeledaren". Därför är alla nya VW vattenkylda i dag. :)
Verkar vara ganska delade meningar om oljan. Men tror jag fortsätter köra på 15w-40 med tanke på att det lär väl inte ens bli minusgrader här haha. Får kanske tänka om ifall det börjar krypa ner mot en -15. Tack för alla inspel i alla fall!
Att det är delade meningar beror på att vi talar genom olika erfarenheter. Det är bara att få fram det som motsvarar din situation. God Fortsättning (BE)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]