- sön 22 dec 2013, 20:26
#817216
Sålänge ingen frågar kunden så kan man spekulera i det oändliga. Att man vänder sej till en volvoverkstad med ett annat märke för att dom är *bättre* det kan vi nog slå ur hågen direkt.
Möjligen känner man någon mekaniker man litar på eller så handlar det om betalningsalternativ. Det finns ingen med sina sinnens fulla bruk som vänder sej till en verkstad som inte för märket och tror att dom ska göra ett exeptionellt bättre jobb jämfört med vad man själv kan få utfört på jobbet.
Men det är klart att vill man framställa volvo som proffs på allt så är det ju naturligtvis verkningsfullt. Inget som är så att säga ovanligt hos Ts.
Isåfall får jag slå ett slag för toyota om det gäller att ta hand om andra märken. Ja dom servar ju fortfarande en stor del av VAGs vagnpark. Även citroens och peugeots.
Ja förvisso beror det på att det är toyota under skalet men det är ju inget vi behöver bry oss om. Vi fastslår bara att toyota är bättre än dom tillsammans så har vi gjort något storslaget.
Frågar vi.. ja då får vi ju som sagt svaret att toyotasaker mest servas på toyota. Inte sådär rackarns spännande egentligen.
Så fråga kunden varför han ville till volvo och serva sin bil. Det lär inte varit för att volvo är proffs på biltypen.
I Övrigt var det en gång för länge sedan då märkesmekanikerna var proffsen. Sen kom det en kommersiell bit och ytterligare lite ägarstrukturer. Då blev det en utopi.
Man indoktronerar mekaniker i att saker och ting rasar om man inte gör exakt som dom gör. Vilket är totalt fel som tur är. En volvomekaniker är egentligen inte betrodd med att lägga på lite gänglås på en skruv själv. Därför ska han byta till en ny med färdigt gänglås på. Händer något för att skruven lossnat, tja då är det inte mekanikerns fel och då har man rätt att ta betalt en gång till, den här gången av leverantören av skruvarna. Lägger man på gänglåset själv så är det personligt ansvar och därmed får man inte betalt en gång till om det skulle lossna. Då får man ta ett gratis backjobb.
Allt genomsyras av detta på volvo, dom jag känner säger så och den korta tid jag jobbade där var exakt så. Tänk inte själv och ta inget ansvar själv. Låt helpdesk göra jobbet och ta bara nya delar.
Någon toyotaverkstad har varit så men inte dom andra jag varit på. Opel var tvärtom, där var man anställd för sin eftertanke och kompetens. Man litade på mekanikerna och några sådana dumheter förekom inte alls. Mekanikern avgjorde om han behövde nytt eller om det gick bra att sätta dit med dom gamla skruvarna t.ex
Backar vi 20år toppade märkesmekanikerna skolklasserna och det var creme de la creme som blev märkesmekaniker. Tyvärr har det falnat rejält, det finns inget creme de la creme alls. Det är svårt att hitta creme ens inom branschen. Allt fler är mest ointresserade av yrket och blir aggregatbytare, allt färre kan felsöka både visuellt, med multimeter, med dator. Ännu färre kan felsöka genom att ögna igenom realtidsvärdena.
Det är ytterst få märkesverkstäder som har en fordonselektriker värd namnet. En som kan elsystem, signalsystem och som kan motorer med insprutningssystem samtidigt, som också kan dom från början.
I min närmaste omkrets finns INGEN riktig felsökare, å andra sidan förnekar också samtliga märken att det ens förekommer fel. Volvo har aldrig haft ett riktigt svårlöst fel inom motala mjölby linköping till exempel. VAG handlaren har inte heller haft det. Trots det går det transporter då och då från bägge med bilar på flaket till en grannstad där det just finns en specialist. Eftersom jag känner dom så vet jag att det är inte några speciellt svåra fel, men inget man kan hantera hos märkeshandlaren.
Idag ligger inte mekaniker ens på halva kunskapsnivån mot för 20 år sedan trots att bilarna blivit, tja.. inte mer avancerade, men mera komplexa, vilket ställer större krav på kompetens.
Men verkstäderna anser att en mekaniker behöver inte kunna riva något, han behöver inte veta hur något alls är uppbyggt eftersom han aldrig ska öppna en sådan. Hans jobb är att sätta dit en ny efter det att han förhoppningsvis fått det konstaterat att det är problemet. Annars får man montera en ny och gissa, till kunden kan man alltid säga att det inte går att gå vidare i felsökningen utan att byta ut komponenten. Många håller just på med trial&error och det borde vara totalförbjudet.
Nej när vi testar och lär ut så brukar faktiskt märkesmekaniker oavsett märke ligga på den nedre halvan av kunskapsnivån. Just för att dom inte får utvecklas fritt, där finns inget think outside the box. Det är inte så lätt att felsöka något du inte har en susning om hur det är uppbyggt på ett sätt du aldrig hanterat. Det spelar ingen roll hur många uppdateringskurser man går om man inte kan förstå vad som är starkt och svagt och hur det har ett samspel. Helt enkelt förstå hur konstruktören tänkte. Det är mekanikern som är konstruktörens förlängda arm egentligen. Nu är man biltillverkningens förlängda arm.
Det är såpass illa idag att man efter nåt år på en verkstad inte vet hur man renoverar ett bromsok. Man vet inte hur man byter en packning i en huvudbroms eller kopplingscylinder. Man har aldrig sett sakerna isärmonterade i skolan och definitivt aldrig på jobbet. Man vet däremot hur man öppnar en trilskande kartong med ett nytt ok i.
Vad gäller bättre eller sämre på fria verkstan. Tja.. dom flesta märken idag har all sin litteratur på nätet. En del har det gratis och andra har så man kan prenumerera på det. Dom flesta fria verkstäder har så dom kan gå in och hämta exakt samma info som märkesverkstan om det mesta. I dom fall man inte har det så är det alltid någon som är större som har som man helt enkelt samarbetar med om information.
Det är en svunnen tid då fria verkstäderna stod som fån och gissade sej fram, bysmeden kan inte göra mycket idag.
Men å andra sidan så vill ju reklamen sprida den bilden och gör det galant.
Det låter alltid så fint som nu när toyota gjorde någon fin reklam om hur mycket dom investerade varje dag i sina mekaniker och så mycket kan inte någon annan investera.
Sant och falskt. Det är också alltid samma delar bilen repareras med som den blivit byggd av.
Sant är att stora pengar investeras i STORA CENTER men dom mindre märkesverkstäderna ser ingen förändring. Så är det för alla märken. När jag jobbade på Opel så betalade vi ca 400.000kr i månaden för verktyg som kom in. Det kom 1 eller 2 pallar specialverktyg i månaden. För alla modeller som kommer i världen ska kunna åka till oss för att få service.
Nästa är pappret som kommer från huvudkontoret där det står att vi inte får serva den och den och den modellen då vi med 30 anställda inte är stora nog och vårt center inte är fint nog. Vi var tvugna att köpa verktygen alltså, men vi får inte serva dom. VAG har lite av samma sak. Där ska alla karosser kunna riktas och svetsas inom samma tak. Men man får inte pilla på aluminiumbilar på en vanlig plåtverkstad. Så köp verktygen och du kommer ALDRIG få se en sådan bil i din verkstad. Men på pappret är dom alla specialister på karosstypen.
Ford lät hälsa i en radioreklam att endast dom kan laga en bil på rätt sätt. Alla som kan flera bilar far med osanning. Ford vill inte ens ta hand om sina egna bilar då dom nått 10års gränsen, då rekommenderar många center att dom vänder sej till fria verkstäderna. Det finns inga snabba pengar i att jobba med äldre bilar. Sen var det .. delar ja? Hmm ford byter delar i sitt sortiment likadant som vi andra skiftar sockor. Är det nåt du kan vara säker på så är det att du INTE fick en del vid disken som din bil var utrustad med från fabrik.
Toyota som med sin radioreklam jag berättade om ovan sprider sin visdom har som måtto att när bilen blir 10år och 1 dag så utgår ca 60% av reservdelssortimentet. Lagen säger 10år och mer blir det inte.
Tillbehör, baklyktor, mindre reservdelar utgår direkt. Man kan alltså t.ex inte köpa startmotorkol till sin Avensis 2003:a trots att det finns i reservdelslistan. Dom har utgått och alternativet för kolhållaren inkl kol för 600kr är att köpa en ny Denso startmotor för 4700kr. Inget annat. Kolen tillverkas fortfarande och återfinns i princip överallt utom i sverige. Det är inte lätt att underhålla sin toyota med *orginaldelar* om man inte tänkt att bli fattig på samma gång. Kör man corolla så finns det inte så mycket bot om man äger en 20032:a sköldarna bak brukar ha tagit stryk vilket inte är så bra för handbromsbackarna. Sköldarna återfinns orginal, numera bara kompletta med hjullager i en enhet så 4000kr per sida så är dom dina. Alltid två sidor som säger upp sej naturligtvis. Innan fanns ett servicekit med sköldarna för 300kr per sida.
Orginal.. tja inte alltid är svaret.
Den dagen då märkesmekanikerna får bli lika fria som alla andra mekaniker. Fria i tanke, fria i handling och i sin kreativitet så vore det ett enormt försprång gentemot andra.
Men vi är inte där, så man kan tryggt lämna bilen på den verkstad man önskar sålänge man har förtroende för sin mekaniker.
En BRA mekaniker vet sina begränsningar och han kommer att berätta för sin kund om det är något han inte vill eller kan.
En mekaniker som kan allt och tror sej kunna allt om allt oavsett om det är inom märket eller annat är bara vilseledd. Utvecklingen är pågående och även om man jobbat 20år i yrket lär man sej något varje dag. Även om man lär ut till andra så lär man sej något varje dag. Det är det som är utveckling. Stannar den så dör du sakta inombords.