Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Sålde bilen för 2 veckor sen till en dam i 45 årsåldern. Annonserade bilen för 27 tkr på blocket och sålde den för 24 tkr.
Paret var rätt nöjda när de åket iväg med sin "nya" bil, och jag tror de får rätt många mil bekymmerslös körning framöver för rent mekaniskt var bilen i tipptopp trots att mätaren stod på 40700 mil när den blev såld.
Kör nu istället en ny en V70 D3 Momentum Business 2014 som du kan läsa om här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183

/Bo
Jag trodde bara det var jag som var så insnöad och gjorde upp såna kalkyler :mrgreen:
Det är rätt kul att göra såna sammanställningar. Jag har gjort en liknande för min 855SE 1996:a.
Jag köpte bilen hösten 1996 på Verdexa i Malmö (numera Bilia) då den var 6 månader gammal. Det var ett leasingåtertag efter en firmakonkurs.
Då hade den hunnit rulla 2600mil. Jag har fortfarande bilen kvar och den har idag bara rullat 16700mil. Till skillnad från dig har jag gjort all service och reparation själv. Således är
serviceboken helt blank, å andra sidan har jag på annat sätt dokumenterat varenda skruv och vätska som byts under åren.

Så här ser mina siffror ut:

Inköp sept 1996: 231.000.-
Bensin: 149.000.-
Service: 15.900.- (oljor, filter, remmar, tändstift etc)
Reparationer/reservdelar: 23.000.- (broms, spindelled, etc)
Däck (sommar/vinter): 21.300.- (alltid kört Conti premiumdäck och Gislaved vinter)
Skatt: 34.700.-
Försäkring: 69.800.- (Volvia helförsäkring)
Besiktning: 3.700.-
Summa: 538.400.- (inkl värdeminskning om jag skulle få 10.000 för den idag)

Utslaget blir det:
31670.- / år
2.639.- / månad
39.- milen
Hej js1,

Kan man serva och reparera själv, som dig, kan man åka rätt billigt, det visar nog de flesta uträkningarna bara man inte åker på nåt dyrt haveri som sänker den annars fina ekonomiska kalkylen för milkostnaden.

Det jag skall vara mer noggrann med när det gäller min nya V70 D3 2014 jag har nu jämfört med min föregående V70 är att direkt hålla efter minsta stenskott och annat som kan orsaka rost. Jag skall även försöka göra lite mer saker själv på bilen som byte bromsbelägg, bromsskivor och sådant man inte måste till verkstad med. Men service lämnar jag till lokala Volvoverkstan ändå dels för att få stämpeln dels för att de är bra att ge tips vad som börjar bli slitet och behöver bytas (direkt eller snart). VIDA har jag tillgång till då jag gjorde iordning en laptop åt brorsan med VIDA piratkopia på och det funka bra för felsökning (vi kollade av min gamla V70, en S60 och brorsans XC60). Skall göra iordning garaget till mer "servicevänligt" för bilmekande, de gånger jag har bilen inne är det lite väl trångt men det går att organisera om i garaget så det blir bättre plats bl a upp med hyllor efter taket så man får bort saker från golvet. Verktyg har jag hyfsat samt kraftigare domkraft. Har i och för sig inget emot att meka men tiden tenderar att inte räcka till allt man önskar göra.

/Bo
bem skrev:Ja den är köpt kontant. Har alltid köpt mina bilar kontant (utom när jag var ung).
Nästa bil köper jag kontant också.
Ovanligt kanske men så gör jag.
Kul att du delar med dig av alla dina siffror - intressant läsning!

Enligt mig saknas en post: kapitalkostnad. Den existerar även om du betalat bilen kontant eftersom du annars hade kunnat stoppa in pengarna på ett konto och få ränta på dom. Räknar man på 3% nettoränta så får jag det till ytterligare 136.000 kr (320000*(1.03^12 - 1)). Ursäkta! :)
3% nettoränta?? Det låter rätt högt... Väldigt få konton har så bra ränta på inlånade pengar! Mina banklån ligger flera punkter under det där i den ränta jag betalar.. :)
Även om det var högre på 90-talet blir det nog ändå inte så pass hög snittränta på de år som TS haft bilen.
Ja, man kan räkna på flera sätt. Visst kan man få ränta på pengar man inte köper för.
På nåt sätt måste man ju betala bilen, om man som jag köper ny, behåller den 12 år och kör slut på den.
Finns för- och nackdelar med vilket sätt man än väljer finansiera ett bilköp.
3 % sparränta tror jag det kan vara svårt att få men kanske nån har det.
Sen har du väl inflationen som äter upp en del av räntan du ev får.
Jag vet inte riktigt vad det blir kvar efter 12 år.
Kanske inte smart alls att köpa en bil kontant men jag vet i alla fall att jag hade inga lån på gamla bilen som
ger lite frihet som kan vara värt en del.
Exakt vad milkostanden blev på min förra V70 kan variera då beroende på hur man räknar.
Man jag har svårt att se att man kan komma ner så jättemycket i lägre milkostnad då mycket är givna kostnader i mitt fall
(bensin, försäkring, skatt, service, slitageunderhåll m m) som man inte kan påverka så jättemycket (men till viss del). Slapp ju haverier på nåt egentligen så där hade jag kanske lite tur, under de 40700 mil som jag körde min föra V70 kan mycket hända.

Min nya V70 D3 Momentum Business 2014 som jag köpte för 3 veckor sen köpte jag också kontant - smart eller osmart må kvitta men jag vet framöver vad bilen kommer kosta mig ungefär de närmaste 12 åren om vi leker med tanken jag behåller den också i 12 år (baserat på vad jag vet om min gamla V70 under 12 års ägande). Sen kan det tillkomma oförutsedda händelser man inte rår över, men så är det med allt här i livet, som kan göra driftskostnaderna högre än väntat.

/Bo
Vad som vore intressant att se är ju om det finns någon punkt i bilens historia där milkostnaden varit lägre än vad den blev i slutänden.. :)
En helt ny bil har ju alltid högst milkostnad då värdeminskningen de första åren står för sån väldigt stor del i den. Men någonstans på mitten, innan det blir för dyrt att laga och serva, kanske den "magiska" gränsen för bäst ekonomi ligger. :) Självklart olika på olika bilar/miltal och så, men det vore ändå intressant att se milkostnaden vid vissa milstolpar i bilens historia.

Nu har du något att göra i julhelgerna Bo! ;)
joel80 skrev:3% nettoränta?? Det låter rätt högt... Väldigt få konton har så bra ränta på inlånade pengar! Mina banklån ligger flera punkter under det där i den ränta jag betalar.. :)
Även om det var högre på 90-talet blir det nog ändå inte så pass hög snittränta på de år som TS haft bilen.
Om man är beredd att låsa kapitalet i 12 år (vilket är att jämföra med bilaffären) så tycker jag inte 3% är orimligt men ok vi säger 2% istället vilket ger en totalt kapitalkostnad på 86000 kr. 2% netto når man nästan idag även om räntorna är toklåga (Avanza/Klarna 24mån).

Min poäng var att kapitalkostnad finns där oavsett om man betalar cash eller via lån. Exakt storlek varierar med konjuktur och intresse.
bem skrev:Ja, man kan räkna på flera sätt. Visst kan man få ränta på pengar man inte köper för.
På nåt sätt måste man ju betala bilen, om man som jag köper ny, behåller den 12 år och kör slut på den.
Finns för- och nackdelar med vilket sätt man än väljer finansiera ett bilköp.
3 % sparränta tror jag det kan vara svårt att få men kanske nån har det.
Sen har du väl inflationen som äter upp en del av räntan du ev får.
Jag vet inte riktigt vad det blir kvar efter 12 år.
Kanske inte smart alls att köpa en bil kontant men jag vet i alla fall att jag hade inga lån på gamla bilen som
ger lite frihet som kan vara värt en del.
Exakt vad milkostanden blev på min förra V70 kan variera då beroende på hur man räknar.
Man jag har svårt att se att man kan komma ner så jättemycket i lägre milkostnad då mycket är givna kostnader i mitt fall
(bensin, försäkring, skatt, service, slitageunderhåll m m) som man inte kan påverka så jättemycket (men till viss del). Slapp ju haverier på nåt egentligen så där hade jag kanske lite tur, under de 40700 mil som jag körde min föra V70 kan mycket hända.

Min nya V70 D3 Momentum Business 2014 som jag köpte för 3 veckor sen köpte jag också kontant - smart eller osmart må kvitta men jag vet framöver vad bilen kommer kosta mig ungefär de närmaste 12 åren om vi leker med tanken jag behåller den också i 12 år (baserat på vad jag vet om min gamla V70 under 12 års ägande). Sen kan det tillkomma oförutsedda händelser man inte rår över, men så är det med allt här i livet, som kan göra driftskostnaderna högre än väntat.
Ja ska man räkna in inflationen blir hela kalkylen ännu mer avancerad - för det påverkar ju allt. Egentligen skulle man ju vilja se vad bilen har kostat varje år som joel80 föreslår. Jag tycker inte det är osmart att köpa kontant när man kan - utebliven ränta (kapitalkostnad) blir nog oftast mindre än billånens ränta. Och friheten är värd en hel del som sagt. Och att vara nöjd med köpet. Kul att du delade med dig av datan!

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]