Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
Enligt Högerpartiernas uppgörelse exkl (L)
"Skatten på bensin och diesel sänks med 50 öre per liter från maj nästa år"
.
Även om jag kör fossilt så tycker jag att sänkningen är av symbolvärde- Nominellt är det varken till eller ifrån.
Reduceringen av bensinskatterna skall också kostnadstäckas, därför är det mer intressant att Högerpartierna informerar om vad vi i Svedala för göra avkall på eller betala mer för.

Jag tycker som tidigare, utvidga de ekonomiska förutsättningarna och inför kraftigare subventionspaket gällande möjligheterna för elladdning i det allmännyttiga bostadsbeståndet. Det skulle skapa incitiment för framtida elbilsköpare.
Men då kan man ju resonera lika. "att höja skatten 50 öre kvittar, det är så lite".

Kanske har de tänkt sänka 50 öre varje år framöver?

Bäst vore såklart om varje skattekrona motiverades. Exempelvis "vi höjer skatten med 1kr för att finansiera bidrag och medborgarskapet för 9000 Afghaner."

Då visste man vad man fick för pengarna.....
av Bannad
poseidon skrev: tis 16 nov 2021, 15:14 Men då kan man ju resonera lika. "att höja skatten 50 öre kvittar, det är så lite".

Kanske har de tänkt sänka 50 öre varje år framöver?

Bäst vore såklart om varje skattekrona motiverades. Exempelvis "vi höjer skatten med 1kr för att finansiera bidrag och medborgarskapet för 9000 Afghaner."

Då visste man vad man fick för pengarna.....
.
Nu är det ju inte immigrationspolitik vi skall beblanda med elstolpar och fossilskatt.. Eller ??

Att finansiera bortfallet för fossilskatt skulle eventuellt medföra ökade trängsel/fordonsskatter mm vilket har varit på tapeten tidigare.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
Lucif3r skrev: tis 16 nov 2021, 15:08 Mja, 50 öre var väl inget att bli upphettsad över, men det är alltid nått iaf... Blir ju ändå typ 35kr för full tank. Är man lite ekonomisk och ingen storfamilj så är det ju ändå ett dagsmål :-)
Nej det är möjligt- det intressanta är hur andra infrastrukturskatter kommer att höjas enl deras beräknade skattesänkning.
EPSON skrev:
Lucif3r skrev: tis 16 nov 2021, 15:08 Mja, 50 öre var väl inget att bli upphettsad över, men det är alltid nått iaf... Blir ju ändå typ 35kr för full tank. Är man lite ekonomisk och ingen storfamilj så är det ju ändå ett dagsmål :-)
Nej det är möjligt- det intressanta är hur andra infrastrukturskatter kommer att höjas enl deras beräknade skattesänkning.
Jag tror inte en eventuell skattesänkning med 50 öre ens kompenserar den sannolika kommande prishöjningen vid årskiftet pga reduktionsplikten. Från januari 2022 höjs reduktionsplikten till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Sedan fortsätter det med årliga stegvisa höjningar till 2030, då reduktionsplikten för bensin ska vara 28 procent och för diesel 66 procent. När reduktionsplikten infördes i augusti i år så höjdes t.ex. dieseln med ca 80 öre. Det blir sannolikt samma storleksordning på höjning bara pga reduktionsplikten redan efter nyår.
EPSON skrev: tis 16 nov 2021, 15:27
poseidon skrev: tis 16 nov 2021, 15:24 Det va ett exempel på hur det kan motiveras.

Bytt det mot elstolpar då om det är bättre.
Nu läggs inte den ekonomiska politiken på det viset.
Fast det hade varit fint om man visste vad man fick för pengarna.
Hellre 9000 laddstolpar än en bidragsfinansierad kommunpoet i Tranås.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 70

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]